Hoge heren van Ford, Daimler en Nissan slaan handen ineen

Daimler, het moederbedrijf van Mercedes, Ford en Nissan slaan de handen ineen voor de ontwikkeling van brandstofceltechniek. Het resultaat van die samenwerking zien we in 2017.

De eerste betaalbare, massa-geproduceerde brandstofcel auto. Dat moet de nieuwe samenwerking tussen Daimler, Ford en Nissan gaan opleveren. De drie autofabrikanten slaan de handen ineen voor de ontwikkeling van brandstofceltechniek.

Het resultaat gaan we in 2017 op de weg zien. De drie merken ontwikkelen alleen de techniek samen, de auto’s die daar omheen komen zijn afkomstig van de merken zelf. Ze hebben wel de intentie uitgesproken om te kijken naar het samen ontwikkelen van meer componenten voor brandstofcelauto’s.

Daimler, Ford en Nissan hebben al ervaring op het gebied van brandstofceltechniek. Ze voerden individueel al vele tests uit met brandstofcelauto’s. De gezamenlijke ontwikkeling heeft als groot voordeel de beheersing van de kosten maar vooral ook gedeelde kennis, waarmee de techniek veel beter wordt dan wanneer de merken alle drie hun eigen weg zouden gaan.

Wat is een brandstofcel?

Een brandstofcel is een soort mini-elektriciteitscentrale, die waterstof en zuurstof omzet in elektriciteit. Met die elektriciteit kan de elektromotor worden gevoed. Een brandstofcelauto stoot geen schadelijke stoffen uit en heeft een veel langere actieradius dan een gewone elektrische auto. Het grootste nadeel is dat je waterstof moet tanken en dat kan nog bijna nergens – ook in 2017 zal het netwerk nog niet groot genoeg zijn.