Mercedes-Benz heeft zijn nieuwe automaat met negen versnellingen af en koppelt hem voor het eerst aan de E 350 Bluetec-motor. Minder verbruik en CO2 en soepelere schakelovergangen zijn de belangrijkste verbeteringen ten opzichte van de zeventraps die hij vervangt.

9G-Tronic noemt Mercedes-Benz zijn nieuwe automatische versnellingsbak met negen versnellingen. Het merk loopt hiermee weer voorop in automatenland. De nieuwe automaat volgt de 7G Tronic op en debuteert in de E 350 Bluetec.

De 252 pk sterke V6 dieselmotor presteert dankzij de nieuwe automaat zuiniger en schoner. Het brandstofverbruik wordt teruggebracht van 6,0 l/100 km naar 5,3 l (1 op 18,8), terwijl de CO2-uitstoot daalt van 160 g/km naar 138 g/km.

Mercedes-Benz belooft een hoog rijcomfort, met nauwelijks waarneembare schakelwegen. Sportief rijden kan ook, door de sportstand in te schakelen of de handmatige modus. De schakeltijden worden dan verkort. De nieuwe automaat is lichter, dankzij gebruik van aluminium en magnesium.

De basisprijs exclusief belastingen blijft gelijk maar in Nederland is de showroomprijs gekoppeld aan de CO2-uitstoot, dus wellicht dat de E 350 Bluetec hier iets goedkoper wordt. Helaas hebben we daarover nog geen informatie. Bestellen kan wel al, de auto wordt in ieder geval niet duurder. De levering start in september.