Citroën Technospace Concept

PSA Peugeot Citroën vecht zich terug. Met een nieuwe strategie voor beide merken en een nieuw platform, dat straks de basis vormt voor vele nieuwe modellen.

PSA kijkt goed naar de Volkswagen Groep. Het modulaire platform dat de Duitsers gebruiken voor de Golf en vele andere modellen krijgt een Franse evenknie. Ook Peugeot en Citroën willen hun EMP2-bodemplaat voor heel veel nieuwe auto’s gaan gebruiken. En niet alleen voor Peugeots en Citroëns.

EMP2 is zo’n 70 kilogram lichter dan het platform dat het vervangt. Onder andere hierdoor is een brandstofbesparing en CO2-verlaging van zo’n 22 procent mogelijk. 

De Citroën C4 Picasso is het eerste model dat van het EMP2-onderstel gebruik gaat maken. Eind dit jaar volgt de nieuwe 308. Dankzij de samenwerking met General Motors kan PSA nog meer schaalvoordelen behalen, omdat er ook Opel-modellen van dit platform gebruik kunnen maken. Welke dat zijn is nog niet bekend maar in de wandelgangen wordt gesproken over de volgende generatie Zafira als mogelijke kandidaat.