Vorige week verklapte Jaguar al dat ‘ie komt: de XJR. We weten nu ook hoe hard ‘ie gaat.

De Jaguar XJR is een van de primeurs van de autoshow van New York. Het is de meest imposante Jaguar van dit moment. De 20 inch wielen, de R-motorkap, front splitter, achterspoiler en rode remklauwen laten over de ambities van de XJR geen misverstand bestaan. Sommige optische aanpassingen komen de aerodynamica ten goede.

Achter de imposante grille ligt een bekende motor: de 5.0 V8 met 550 pk vermogen en 680 Nm koppel die ook in de XKR-S en XJR-S dienstdoet. In de XJR is hij goed voor een begrensde topsnelheid van 280 km/u. Sprinten van 0 tot 100 km/u is een klusje dat de XJR in 4,6 seconden klaart. Het brandstofverbruik ligt in het gunstigste geval op 11,6 l/100 km (1 op 8,6), de CO2-uitstoot (van 270 g/km) wordt mede beteugeld door het standaard aanwezige start/stop-systeem.   

De V8 is gekoppeld aan een achttraps automaat. Een elektronisch sperdifferentieel en Dynamic Stability Control moeten de enorme koets van de XJR bij het betere bochtenwerk in toom houden. Wanneer de XJR precies naar Nederland komt is nog niet bekend, maar reken op september.