Ferrari verkocht vorig jaar een recordaantal van ruim 7.300 auto’s wereldwijd. Dat is genoeg. Ferrari moet namelijk wel een beetje exclusief blijven.

Ferrari wil graag exclusief blijven. In gesprek met Automotive News geeft topman Luca di Montezemolo aan dat het doel van Ferrari niet is om heel veel meer auto’s te verkopen. Dat zou de exclusiviteit van het merk aantasten. Vorig jaar verkocht het Italiaanse merk een recordaantal van 7.318 auto’s en dit jaar komt Ferrari waarschijnlijk weer rond dat aantal uit.

Ferrari gaat op andere manieren proberen de winst te verhogen. Niet door de auto’s duurder te maken maar door nog meer aankledingsmogelijkheden aan te bieden. Nu geeft de gemiddelde Ferrari-koper 25.000 euro uit aan opties. Klanten die gebruik maken van het exclusieve Tailor Made-programma laten de teller zelfs oplopen naar gemiddeld 50.000 euro.

Dat exclusieve programma wordt de komende jaren verder uitgebreid en ook het aantal 'gewone' opties zal nog groter worden. De verleiding voor Ferrari-kopers wordt groter en de auto’s worden unieker, waardoor ze meer waarde houden in de loop der jaren.

Ferrari heeft op dit moment geen haast met het op de markt brengen van nieuwe modellen. Het oudste raspaard is de California, die uit 2008 stamt. Ferrari houdt een levenscyclus van 7 jaar aan, dus in 2015 krijgt de California een opvolger.