En opeens is daar de productieversie van de Porsche 918 Spyder! We hebben alle informatie, waaronder de indrukwekkende prestatiecijfers en de prijs.

Porsche onthult de 918 Spyder! Het spectaculaire studiemodel is omgetoverd tot straatlegaal productiemodel met indrukwekkende cijfers. De 918 Spyder produceert een systeemvermogen van 887 pk, waarvan 608 pk voor rekening van de 4.6 V8-motor komt. De Spyder beschikt over twee elektromotoren. Omdat een van die motoren de voorwielen aandrijft heeft de 918 vierwielaandrijving.   

De auto kent vijf verschillende aandrijfstanden, van E-power-modus tot Hot Lap. Het spreekt voor zich dat in die laatste rijmodus alle registers worden opengetrokken, waardoor de 918 Spyder in 2,8 seconden van 0 naar 100 km/u accelereert. 5,1 seconden later verschijnt het getal ‘200’ in beeld en als je gas blijft geven bereik je na 23 seconden nadat je bent gestart de 300 km/u. De topsnelheid ligt op 340 km/u. Ook in de meest zuinige E-power-modus zijn de prestaties niet kinderachtig, in 7 seconden accelereer je geheel elektrisch vanuit stilstand naar 100 km/u. Al deze indrukwekkende prestaties gaan hand-in-hand met misschien wel nóg indrukwekkendere CO2-cijfers. De Porsche 918 Spyder stoot namelijk maar 79 g/km CO2 uit. Ja, dat is goed voor 14 procent bijtelling, mocht je dat belangrijk vinden… Het brandstofverbruik blijft – in theorie – beperkt tot 3,3 l/100 km (1 op 30,3).

Porsche 918 Spyder

De zelfdragende structuur van de 918 is vervaardigd uit met koolstofvezel versterkte kunststof en in de motor zitten diverse titanium delen. Mede daardoor weegt de supersportauto slechts 1.640 kilogram, waarvan 43 procent voor en 57 procent achter zit. Als je kiest voor het optionele Weissach-pakket gaat er nog eens 35 kilogram van het totaalgewicht af, mede doordat de wielen dan vervaardigd zijn van magnesium. Overigens krijg je dan ook een in klassieke racekleuren uitgevoerde koets, zoals op de foto’s. Er zijn diverse designs beschikbaar.

Beweegbare spoilers en ‘airflaps’ zorgen ervoor dat de aerodynamica zich automatisch optimaliseert als de snelheid verandert. Bijzonder is de 918 Spyder ‘top pipes’ heeft, uitlaatpijpen die boven de motor geplaatst zijn. Dat ziet er niet alleen spectaculair uit, het heeft ook enkele voordelen. Zo is de temperatuurhuishouding beter te reguleren.

Mocht je een Porsche 918 Spyder willen, ren dan nu naar de dealer. De orderboeken liggen op de balie en sluiten als het aantal orders 918 heeft bereikt - wereldwijd, ja. Snel zijn dus maar weet wel dat je minimaal 780.450 euro mee moet nemen.