Uit een crashtest van de Adac blijkt de elektrische Volkswagen Up! net zo veilig te zijn als de brandstof aangedreven Up!. "Er is geen bijkomend gevaar door de elektrische aandrijving."

De Duitse zusterorganisatie van de ANWB, de Adac, heeft de Volkswagen Up! onderworpen aan een crashtest (op youtube video). Tot nu toe was alleen de Up! op benzine aan een botsproef onderworpen, zowel door de Adac als EuroNCAP. 

Ondanks dat de e-Up! voorzien is van een hoogvoltage-systeem en accupakket die de auto ruim 250 kg zwaarder maken komt de elektrische Up! net zo veilig uit de crashtest als eerder z'n brandstof aangedreven broer. Ofwel: ook de e-Up! behaalt de maximaal mogelijke score. "De twee zijn 1 op 1 te vergelijken."

De e-Up! schakelt bovengenoemde systemen automatisch uit bij een ongeval. Bovendien werkt het speciale frame dat het batterijpakket beschermt keurig: alle 204 accu's bleven intact bij de gesimuleerde frontale aanrijding, met een snelheid van 64 km/u. Ook het passagierscompartiment vertoonde geen kreukel. Adac: "Er is geen bijkomend gevaar door de elektrische aandrijving." 

Het City Emergency Braking-systeem (noodstopsysteem op lage snelheid) is ook op de elektrische Up! aanwezig. Veiligheidsinstituut EuroNCAP beloonde Volkswagen hiervoor eerder met een Advanced Award, hetgeen betekent dat dit systeem wetenschappelijk aantoonbaar werkt.