Nissan showt op de autotentoonstelling van Tokio, die over enkele weken van start gaat, de BladeGlider. Vorm volgt functie bij deze elektrisch aangedreven concept car.

De Nissan BladeGlider ziet er spectaculair uit en staat ver weg van het productiestadium. Toch benadrukt Nissan dat de techniek die onder de aerodynamische koets schuilt wel degelijk in productie gaat in de toekomst.

Bij de ontwikkeling van de BladeGlider heeft Nissan zich niet laten beperken door ‘oude’ ontwerpwetten. Omdat er geen motor aan de voorkant ligt, kunnen de voorwielen dicht bij elkaar staan. Dat is gunstig voor de stroomlijn. Volgens Nissan heeft BladeGlider wel iets weg van een zweefvliegtuig en daar kunnen we het merk geen ongelijk in geven. De witte kleur benadrukt het ‘vliegtuiggevoel’.

De gewichtsverdeling is 30 procent voor en 70 procent achter. De BladeGlider is dan ook achterwielaangedreven door twee ‘in wheel’ elektromotoren. Informatie over (uithoudings)vermogen geeft Nissan niet. Om gewicht te besparen is de gehele underbody van de BladeGlider gemaakt van koolstofvezel.