Porsche onthult de Macan, de eerste compacte SUV van het merk. Porsche is daarmee het eerste sportautomerk dat het aandurft om met compacte SUV op de markt te komen.

Bij de presentatie van de eerste generatie Cayenne was er hoongelach. Hoe dúrfde Porsche met een SUV te komen? Het verkoopsucces dat volgde was het beste antwoord op die vraag en Porsche hoopt het kunstje daarom gewoon nog een keer te flikken. Maak kennis met de nieuwe Macan. Een Cayenne, maar dan flink kleiner. Porsche is er weer als eerste luxemerk bij, maar aan het concept van de Macan is weinig nieuw.

Hoewel Porsche de Macan een compacte auto noemt, is hij met een lengte van 4,69 meter niet echt klein te noemen. De carrosserie is volledig uit aluminium vervaardigd en het ontwerp leunt sterk op dat van de Cayenne. Ook het interieur is herkenbaar, met de drie ronde Porsche-klokken, een stuur dat lijkt op dat van de 918 Spyder en luxe opties, zoals een Burmester surroundsysteem.

Porsche Macan

Onder de motorkap liggen alleen zescilinders. De Macan S is het voorlopige instapmodel als je een benzinemotor wilt, met 340 pk sterke 3.0 V6 Biturbomotor. Het 0-100 km/u-sprintje doet de Macan S in slechts 5,4 seconden. Het brandstofverbruik blijft in theorie beperkt tot 8,7 l/100 km (1 op 11,4). Tweede benzinemotor is de 3.6 V6 Biturbo met 400 pk, die snoept nog eens 0,6 seconden van de standaardsprint af. Dieselen kan ook, met de drieliter V6 Macan Diesel, die 258 pk produceert. In 6,3 seconden brengt deze motor je vanuit stilstand op 100 km/u, terwijl het brandstofverbruik 6,1 /100 km (1 op 16,3) bedraagt.

Een zeventraps automaat en vierwielaandrijving zijn in alle gevallen standaard. De automatische PDK-versnellingsbak heeft een coast-functie: hij ontkoppelt de transmissie zodra je het gas loslaat, om brandstof te besparen.

De vanafprijs van de Porsche Macan bedraagt 75.400 euro. Voor dat bedrag rijd je in de dieselversie. De Macan S kost 77.900 euro en het voorlopige topmodel Macan Turbo kost 100.700 euro. In april staat de auto in de showrooms.