Twee ex-Caterham topmannen hebben de Zenos E10 aangekondigd: een betaalbaar alternatief van carbon. Een functioneel en eenvoudig ontwerp moeten de aanschaf- en reparatiekosten van de sportieve tweezitter laag houden.

Het jonge bedrijf Zenos Cars heeft deze week de eerste schetsen en details vrijgegeven van de E10, een kittige roadster die zowel voor de weg als het circuit bedoeld is. Dat er enige trekjes van een Caterham in te ontdekken zijn is niet zo gek: het merk Zenos is opgericht door ex-Caterham CEO Ansar Ali en ex-COO Mark Edwards. Ook enkele basisprincipes - lichtgewicht, betaalbaar en leuk om in te rijden - lijken zo overgenomen van Caterham.

Zenos Cars vertrekt dan ook bij de toepassing van eenvoudige maar bewezen technieken en materialen. Behalve aan hun ex-werkgever zijn Ali en Edwards eveneens schatplichtig aan andere merken. Zo is bijvoorbeeld van McLaren het principe overgenomen dat het aantal te gebruiken onderdelen beperkt moeten worden tot het minimum, om zo een lager gewicht en grotere stijfheid - en daarmee een betere aerodynamica - te krijgen. 

Een van de mooie resultaten is dat de Zenos E10 een kuip van carbon-composiet heeft maar de auto toch betaalbaar zal worden (hoeveel precies, dat valt nog te bezien). De nieuwkomer op de markt maakt namelijk gebruik van overgebleven stukjes koolstofvezel die versterkt wordt met thermoplastic. Daarmee bouwt Zenos de tweedelige kuip, waarvan de delen in elkaar schuiven als een sandwich en elkander dan 'vasthouden'. Dat opbouwen gebeurt rondom een enkele, aluminium 'backbone'. 

De details

In het midden van de E10 komt een 2,0 liter viercilinder Ford GDI-motor te liggen. Het vermogen komt los bij hoge toerentallen: maximaal 200 pk bij 7.200 tpm en 210 Nm koppel bij 6.100 tpm. De 0-60 mijl/uur (0-97 km/u) kan binnen 4,5 seconden voorbij zijn, de top ligt op 217 km/u. 

Zenos E10

Met een gewicht van 650 kg ligt de verhouding vermogen-gewicht op circa 300 pk per ton. De Zenos E10 heeft standaard een vijfbak, 16 inch wielen voor en 17 inch achter. Double wishbone-ophanging voor en achter wordt aangevuld met dempers aan boord. Het interieur is bedeeld met stoelen van composiet en een multifunctioneel led-display. 

Volgend jaar wordt het prototype - dat nog aan veranderingen onderhevig is - in levende lijve gepresenteerd. In 2018 komen de productieversies op de markt: de roadster E11 en de coupé E12. Daarvoor zullen opties als geventileerde remschijven en een 'limited slip' differentieel beschikbaar komen. Ook gaat Zenos luxe zaken als lederen bekleding aanbieden, het merk moet ten slotte gaan concurreren met rivalen als - eh, Caterham.