Nu 2014 nadert worden zuinige, compacte dieselauto’s steeds vaker van de hand gedaan. Er moet immers weer wegenbelasting betaald worden voor deze modellen volgend jaar. Het aanbod op de tweedehandsmarkt is daardoor groot en de prijzen zijn laag. Buitenkansje?

Een aantal jaren waren ze niet aan te slepen, zowel leaserijders (want: 14 procent bijtelling) als particuliere kopers stapten massaal in zuinige, wegenbelastingvrije dieselauto’s. Auto’s als de Volkswagen Polo Bluemotion, Opel Corsa Ecoflex en Fiat Punto MultiJet vulden het straatbeeld. Het wegenbelastingvoordeel is per 1 januari aanstaande voorbij en dus worden veel van die auto’s verkocht, waardoor het aanbod op de tweedehandsmarkt inmiddels fors is. Is het kopen van zo’n spaardiesel nu interessant?

Dat is afhankelijk van een aantal zaken. Als eerste moet je meer dan zo’n 12.000 kilometer per jaar maken om rijden in zo’n dieselmodel interessant te maken. Doe je dat niet, dan hoef je niet verder te lezen. De wegenbelasting is per 1 januari voor een compacte dieselauto – afhankelijk van het gewicht van de auto en de provincie waarin je woont – 75 tot 90 euro per maand.

Met het dichterbij komen van de ‘gevreesde datum’ doen steeds meer mensen hun spaardiesel van de hand. 

Het aanbod van compacte spaardiesels is inmiddels groot, waardoor de prijzen onder druk staan. De komende maanden zal dat alleen nog maar meer worden, want met het dichterbij komen van de ‘gevreesde datum’ doen steeds meer mensen hun spaardiesel van de hand. (Als je op dit moment zo’n auto bezit en wilt weten of je daar verstandig aan doet, lees dan dit artikel.) Tegen het einde van het jaar zal het aanbod nóg groter zijn en zakken de prijzen dus nog iets verder. Ook blijven er ondertussen veel auto’s uit de lease komen omdat de contracten met 14 procent bijtelling, die 3 jaar geleden zijn afgesloten, nu aflopen.

Wat je koopt voor circa 10.000 euro is een compacte dieselauto van slechts een paar jaar oud, lage kilometerstand (ruim onder de 50.000 kilometer) en vaak een redelijk complete uitrusting. Je hebt de auto’s voor het uitkiezen, dus zoek gerust door totdat je de juiste kleur en uitvoering hebt gevonden. Voor minder (7.000 – 8.000 euro) koop je een Fiat Punto of Opel Corsa uit 2010 of 2011 met iets hogere kilometerstand. Het loont om goed te oriënteren in het aanbod, nog niet alle aanbieders zijn gezakt met hun prijzen van compacte dieselauto’s. Voor prijzen vanaf zo’n 13.000 komen ook ‘premium’-modellen als de Alfa Romeo Mito en Citroën DS3 in beeld. Het aanbod van deze auto’s is wel wat kleiner dan dat van de meer mainstream modellen, simpelweg omdat er minder van verkocht zijn omdat ze pas later in een wegenbelastingvrije versie op de markt kwamen. Compacte stationwagons – voor als je meer ruimte nodig hebt – zijn er vanaf zo’n 10.000 euro.

Alfa Romeo Mito

Waarom wél?

De prijzen zijn laag, de kilometerstanden ook en het bouwjaar ligt nooit verder weg dan 2010. Je koopt dus een zo goed als nieuwe auto die nog vele jaren zonder al teveel onderhoudskosten mee kan. Bovendien zijn ze zuinig, betaal je minder wegenbelasting dan voor grotere dieselauto's en rijden compacte auto’s tegenwoordig behoorlijk volwassen.

Waarom niet?

Ze zijn (vanzelfsprekend) minder comfortabel, luxe en ruim dan grotere modellen en hebben over het algemeen weinig motorvermogen. Vooral de driecilinder dieselmotor met 75 pk die in de Volkswagen Polo ligt voelt ook daadwerkelijk aan als een spaardiesel, hoewel de auto verder volwassen overkomt. Die motor ligt overigens ook in de Seat Ibiza en Skoda Fabia. De andere modellen - van Fiat, Citroën, Renault en Opel - zijn voorzien van een viercilindermotor die mooier loopt. Verder blijft het aanbod van dit soort auto’s de komende jaren groot, dus bij inruil zal je daarvoor de prijs moeten betalen. Als je kiest voor een spaardiesel van een paar jaar oud, blijf er dan voorlopig lekker in doorrijden.

Direct zoeken naar tweedehands, zuinige en compacte dieselmodellen? Bekijk dan het aanbod op Autokopen.nl.