De Citroën Cactus conceptcar is een vooruitblik naar ‘het nieuwe Citroën’.  Een doelmatig en vriendelijk ogend ontwerp, schone Hybrid Air-techniek en slimme oplossingen kenmerken de Cactus.

Maak kennis met het nieuwe Citroën. Alle C-modellen worden volgens een nieuwe filosofie ontworpen, waarbij alle overbodige elementen achterwege blijven. De Cactus Concept richt zich vooral op gebruiksgemak, comfort en milieuvriendelijke technieken. Het ontwerp is dan ook bewust eenvoudig gehouden, met ronde vormen en vloeiende lijnen voor een vriendelijke uitstraling. Ze zijn ook het gevolg van technische keuzes die Citroën heeft gemaakt voor wat betreft het gewicht en de aerodynamica.

De voorkant van Cactus laat het nieuwe familiegezicht van de C-modellen zien. Geen doorlopende grille meer waarin het logo is opgenomen, maar een losse ‘double chevron’ op een glad oppervlak. Opvallend zijn verder de Airbumps, zachte, met lucht gevulde kunststof delen die de carrosserie beschermen tegen parkeerschades. Het ontwerp van de Airbumps is aan te passen naar eigen smaak.

Citroën Cactus

In het interieur vallen direct de zwevende middenconsole en de bijna 100 procent digitale interface op. De handgrepen lijkt op de handels van een koffer en de airbag aan de passagierskant is in het dak verwerkt, zodat er ruimte ontstaat in het dashboard. Het panoramadak laat wel licht door maar geen warmte, vergelijkbaar met een zonnebril. Verder maakt Citroën in het interieur veel gebruik van natuurlijke materialen.

De Cactus heeft Hybrid Air techniek, waarbij niet een batterij en een elektromotor de brandstofmotor ondersteunen maar geperste lucht en hydraulica. Het voordeel: er is geen zware batterij nodig en het kost geen extra ruimte in het interieur. Citroën geeft voor de Cactus een puur theoretisch verbruik op van ‘minder dan 3 l/100 km’ (1 op 33,3).

De Cactus is een 4,21 meter grote cross-over maar of Citroën daadwerkelijk een Nissan Qasqai-concurrent in de planning heeft staan is niet bekend. Deze Cactus is eerst en vooral een voorbode van wat er de komende jaren bij Citroën te gebeuren staat.