Morgen is het zover, dan komt de vernieuwde Dacia Duster van onder het doek vandaan. Hoe de SUV cross-over eruit komt te zien wisten we al, nu vertelt het merk meer over de techniek.

In plaats van een gefacelifte Duster spreekt Dacia over 'de tweede generatie' die 'op alle vlakken vernieuwd en verbeterd' is. De vervanging van de 1.6-benzinemotor door een nieuwe TCe 125 turbomotor met 1,2 liter inhoud is in ieder een vooruitgang. Het verbruik is (op papier) gedaald naar 6,0 l/100 km (1 op 16,7), dat was 7,1 l/100 km. De krachtbron wordt nu gekoppeld aan een handmatige versnellingsbak met zes verzetten.

Voor dieselrijders blijft het bij het oude, dat wil zeggen de 1.5 dCi met 110 pk. Wil je milieubewust rijden dan hebben sommige Duster-uitvoeringen voortaan een Eco-modus en schakelindicator. De veiligheidssystemen ESP en EBA zijn op elke versie standaard.  

Uitrusting

Dat de Duster niet langer een kale budgetauto hoeft te zijn blijkt wel uit de optielijst. Er zijn meer multimediasystemen zoals Medianav-navigatie en een Plug&Radio-audiosysteem met Bluetooth, cd/mp3-functie en een USB-aansluiting. Ook zijn cruise control met snelheidsbegrenzer en parkeersensoren achter bij te bestellen.

Dacia Duster 2014

In het donkergekleurde interieur is het dashboard is volledig vernieuwd. De stoelen zijn opnieuw ontworpen om meer zitcomfort te leveren. Verder heeft Dacia gewerkt aan het terugdringen van de geluiden van buitenaf. Isofix-bevestigingspunten voor kinderzitjes behoren nu tot de vaste aanwezige features. De bagageruimte is gegroeid tot 475 liter. 

Morgen debuteert de vernieuwde Dacia Duster op de IAA-autoshow in Frankfurt. Half november kun je de Duster bij de dealer zien. Enkele weken ervoor worden de prijzen bekendgemaakt.