Peugeot zet de nieuwe 308 in de schijnwerpers op de IAA in Frankfurt. We konden ‘m aanraken en erin zitten. De eerste indruk is goed.

Bij Peugeot draait in Frankfurt alles om de nieuwe 308. De auto maakt indruk met z’n op het eerste oog goede bouwkwaliteit, fraai interieur met mooie materialen en voldoende ruimte voor- en achterin. Het centrale infotainmentsysteem zorgt ervoor dat er maar zeer weinig knoppen nodig zijn en dat resulteert in een opgeruimd dashboard.

Het blijft niet bij de 308 zoals ‘ie hier op de show staat. De woordvoerster van het merk vertrouwt ons toe dat de SW rond de zomer van 2014 verschijnt en dat er een nieuwe 1.2 e-THP driecilinder benzinemotor in de 308 leverbaar wordt, vanaf het voorjaar van volgend jaar.

Een echte aandachtstrekker is de 308 R Concept. De grote vraag is natuurlijk: kunnen we een R-versie van de 308 verwachten? De woordvoerster: “Dat is aannemelijk maar officieel is er nog niets bekend. Peugeot Sport is de laatste jaren weer flink aan de weg aan het timmeren in diverse raceklasses, dus er gebeurt wel weer wat. De techniek van racemodellen kunnen we toepassen in productiemodellen.” En komt er ook nog een GTi? “Het kan haast niet anders.”

De andere nieuwtjes van Peugeot zijn de gefacelifte 3008 en 5008, waarvan we volgende week de prijzen kunnen melden. Ook de 208 FE Hybrid Concept is voor het eerst in levenden lijve te zien, maar een hieruit voortvloeiend productiemodel hoeven we niet te verwachten. Deze conceptcar, met hybride aandrijflijn en een CO2-uitstoot van slechts 49 g/km, draagt ‘de techniek van morgen’. Reken dus maar dat er diverse technische elementen van deze conceptcar op toekomstige modellen te vinden zal zijn.