Spyker B6 Venator Concept

Vrijdag de 13e is – hoe toepasselijk – de laatste handelsdag van het aandeel Spyker op de beurs in Amsterdam. Hoe nu verder?

Spyker wordt door beursbedrijf NYSE Euronext verwijderd van de effectenbeurs in Amsterdam. De financiën en boekhouding zijn niet op orde en Spyker heeft in de afgelopen 2 jaar niet genoeg gedaan om dat wél voor elkaar te krijgen. Is dit de opmaat naar het verdwijnen van het Nederlandse sportautomerk?

De productie van de exclusieve sportwagens ligt al jaren nagenoeg stil. De fabriek in Engeland ging failliet, dus Spyker moest de auto’s weer zelf gaan bouwen in Zeewolde. Dit jaar hebben hooguit enkele exemplaren van de C8 Aileron de fabriekspoorten van Spyker verlaten. Bij de presentatie van de kwartaalcijfers vorige maand sprak het bedrijf hardop uit dat er geld nodig is voor de verdere ontwikkeling van de nieuwe, compacte sportauto B6 Venator. Als dat geld er niet komt dan is het voortbestaan van Spyker ‘uiterst onzeker’. Toch verwacht Spyker dit geld snel bij elkaar te hebben maar de negatieve berichtgeving rondom de verwijdering van Spyker van de beurs zal potentiële geldschieters niet happig maken.

Op de autosalon van Genève vertelde een enthousiaste Victor Muller nog dat de B6 Venator in 2014 gebouwd gaat worden.

5 voor 12

Het is al veel vaker ‘5 voor 12’  geweest bij Spyker, topman Victor Muller wist het bedrijf op de een of andere manier altijd weer (tijdelijk) nieuw leven in te blazen, met verrassende, nieuwe studiemodellen. De B6 Spyder die het merk op het Concours d’elegance van Pebble Beach liet zien is het nieuwste konijn uit de hoge hoed. Eerder dit jaar verraste het merk al met de B6 Venator op de autosalon van Genève, waar een enthousiaste Muller ons nog vertelde dat de auto in 2014 gebouwd gaat worden.

De vraag is of het ooit zover komt, op de IAA in Frankfurt schittert het merk door afwezigheid. Sta echter niet raar te kijken als Spyker ook dit weer overleeft of via een afleidingsmanoeuvre de aandacht in ieder geval afleidt. De aankoop van het Formule 1-team Midland en de overname van Saab kwamen ook op een moment dat het met Spyker heel slecht leek te gaan. Er is dus nog hoop. 

Het aandeel Spyker was bij de beursgang in 2004 15,50 euro waard, piekte ooit op 22,35 euro en staat op dit moment op 20 cent.