Je moet er misschien een beetje gek voor zijn, om volledig elektrisch naar Genève te willen rijden – en weer terug. Maar wie denkt dat een elektrische auto op een afstand van meer dan 1.000 kilometer bij voorbaat ongeschikt is, rekent buiten de Tesla Model S. Via een netwerk van ‘superchargers’ gingen we de uitdaging aan.

Als je last hebt van ‘range anxiety’ – vrij vertaald: bereiksbibbers – dan is een elektrische trip naar Genève een hele uitdaging. Ook ik ben nog altijd sceptisch over elektrische auto’s, het laatste wat ik wil is stranden met een lege accu. Het Europese superchargernetwerk maakt elektrisch naar Genève rijden via een omweg langs Oostenrijk mogelijk. In Nederland had ik al eerder goede ervaringen opgedaan met de Tesla Superchargers langs de A27 en A12. In drie kwartier laad je de accu’s voor 80 procent vol.

In Zevenaar 'superchargen' we de sneeuwwitte Tesla Model S vol. In Duitsland zijn de Tesla superchargers (net als in Nederland) in achtvoud geplaatst bij verschillende ‘Autohöfe’ op de route naar de wintersportgebieden in Oostenrijk. Ze werken enkel voor de Model S en het gebruik ervan is gratis. Tussen de snellaadplekken zit hooguit 250 kilometer afstand, wat prima haalbaar is – mits je niet te snel (zo’n 130 km/u) rijdt. Tesla geeft een actieradius op van 500 kilometer, maar in de praktijk is 300 kilometer realistischer.

Knallen op de Autobahn

Tijdens een tussenstop bij het Mercedes-Benz museum te Stuttgart, laden we de Tesla weer snel (en gratis) vol. Aangezien er nog maar 170 kilometer tot de volgende stop op het programma staat, laten we de Tesla even los op de rustige Autobahn. Daar blijkt dat de Model S vrij snel z’n vermogen afknijpt om de accu’s en bedrading niet te laten oververhitten. Een stoplicht- of tussensprint op lage snelheid win je eigenlijk altijd, maar de Autobahn blijft het domein van auto’s met een verbrandingsmotor. Daarnaast is de besturing van de Tesla nogal direct op hogere snelheden.

Wie denkt dat een elektrische auto op een afstand van meer dan 1.000 kilometer bij voorbaat ongeschikt is, rekent buiten de Tesla Model S. 

Het volgende traject vereist een tegenovergestelde rijstijl, want tussen de laatste supercharger in Duitsland en de (op dit moment) enige supercharger in Zwitserland zit 356 kilometer. De snelheid moet dus omlaag en we houden een tempo van 100 à 110 km/u aan. Voor de zekerheid hebben we halverwege een tussenstop ingepland bij het Tesla Service Center in Winterthür, vlakbij Zürich. Hier worden we vriendelijk ontvangen en na een uurtje bijladen met een gewone lader durven we het wel aan. Zo’n 100 kilometer voor Genève bereiken we de laatste supercharger, waarvan slechts twee van de acht laadstations operationeel zijn. Het makkelijkste deel van de reis zit erop, want in de stad hebben we nog geen idee wat de laadmogelijkheden zijn.

Avontuur

Daar komen we snel achter, vrijwel alle op internet gevonden ‘laadpalen’ in Genève blijken veredelde stopcontacten in parkeergarages te zijn. Gelukkig is het opladen gratis en betalen we alleen de parkeerkosten. Via de Tesla smartphone app zie je langzaam de stroom weer in de accu’s druppelen. Inderdaad, langzaam want gekoppeld aan het reguliere stroomnet kan het tot wel 36 uur duren voordat de batterijen weer vol zijn.

Naarmate de heenreis vorderde, groeide mijn vertrouwen in de Tesla en namen de ‘bereikbibbers’ af. Met een maximumsnelheid van 100 km/u zit 400 kilometer reikwijdte er wel in en daarom besluiten we op de terugweg een flink stuk van de route af te snijden en niet meer via Oostenrijk te rijden. Ons lage tempo op de limietloze Autobahn trekt in combinatie met deze opvallend snel ogende auto kennelijk de aandacht van de Polizei, die na een paar keer om ons heen draaien ‘Bitte Folgen’ toont voor een ‘Fahrzeug Kontrolle’. Ik leg in mijn beste Duits uit waarom we zo langzaam  rijden en de hilariteit is compleet als de agenten de motor willen zien: zowel voor- als achterin is enkel bagageruimte zichtbaar. Toch blijft het knullig dat je met een 400 pk sterke sportsedan zo’n langzaam tempo moet rijden.

Langzamer rijden is sneller

Het is de opmerkelijke conclusie van deze emissievrije roadtrip: langzamer rijden is (in tijd) uiteindelijk sneller. Dan hoef je minder lang bij te laden en zelfs aan een supercharger scheelt dat zo een kwartier laadtijd. De tijdswinst bij gemiddeld 130 km/u ten opzichte van 110 km/u is minimaal, maar het verschil in stroomverbruik en actieradius is significant. Zo kan je uiteindelijke range variëren van 250 tot wel 400 kilometer. Het is leuk voor Tesla-klanten dat het superchargernetwerk exclusief voor Model S-rijders is, maar de dekking zal natuurlijk nog verder moeten worden uitgebreid. Daarnaast is het te hopen dat niet iedereen op hetzelfde moment besluit op wintersport te gaan en er ineens wachtrijen ontstaan. De onvoorstelbaar hoge laadsnelheid van de superchargers maken de Tesla Model S in ieder geval bruikbaarder voor vakanties.