Chassis nieuwe Mazda MX-5

Nou ja, een stukje dan. Mazda geeft de eerste informatie over de nieuwe Sky Activ-techniek van de MX-5. Het doel is om het gewicht onder de 1.000 kilogram te krijgen.

Mazda ontwikkelt op dit moment de vierde generatie MX-5. De lichtgewicht Sky Activ-techniek, die Mazda al toepast in de 3, 6 en CX-5, wordt geschikt gemaakt voor een auto met achterwielaandrijving en een motor die voorin ligt, maar zo ver mogelijk naar het midden is geplaatst.

Mazda heeft zichzelf als doel gesteld om de nieuwe MX-5 zo’n 100 kilogram te laten aftrainen. Dat betekent dat het leeggewicht tot ruim onder de 1.000 kilo zakt. Daarbij moet het zwaartepunt van de auto lager liggen. Omdat de motor verder naar achteren is geplaatst dan bij het huidige model is de gewichtsverdeling beter.

Ondanks het lagere gewicht neemt de stijfheid en crashbestendigheid toe. Mazda geeft in een persbericht aan dat het merk de MX-5 helemaal opnieuw moet ontwikkelen, om de auto aan alle moderne veiligheidseisen te laten voldoen - zonder dat het gewicht toeneemt.