Om de veiligheid van de nieuwe Smart Fortwo te demonstreren heeft Mercedes-Benz deze laten crashen tegen de zwaarste auto van het huis: de S-Klasse. 

Net als bij de vorige generatie Fortwo is het belangrijkste veiligheidsprincipe in de nieuwe Smart de Tridion-kooi om het passagierscompartiment heen - te herkennen aan de afwijkende lakkleur. Deze is doorontwikkeld en zou dus nog meer bescherming moeten bieden bij een ongeval.

Nu was de kracht van de Tridion-veiligheidskooi wel bekend, de vorige generatie werd bijvoorbeeld succesvol getest tegen een sloopkogel. Maar de vorige generatie Fortwo vertoonde bij de onderbenen een zwakke plek. Die is bij de nieuwe Smart opgevangen door onder meer een knie-airbag toe te voegen, maar vooral door het nieuwe 'two-box' ontwerp.

De auto bestaat nu uit een zachte 'box' (de neus onder de motorkap) en een harde (het passagiersgedeelte). In het zachte gedeelte zit de kreukelzone die de meeste energie bij een impact absorbeert. Doordat de Fortwo bij een botsing stante pede stilstaat heeft de compacte auto zelfs geen last van een doorschuivende tegenligger met lange motorkap. 

Om dit alles te demonstreren heeft Mercedes-Benz de Smart een crashtest laten ondergaan tegen de zwaarste auto van het huis, de Mercedes S-Klasse. De limousine, die 2,1 keer zoveel massa heeft als de Fortwo (ruim 2,3 ton versus 1,1 ton) botst bij een snelheid van 50 km/u frontaal tegen de Fortwo, zij het met een 'small overlap' - ze raken elkaar voorzij. Dat is een van de meest veeleisende veiligheidssituaties.

Op een Youtube-video zie je in slow motion hoe dat verloopt. De Smart Fortwo brengt het er - net als de S-Klasse trouwens - goed vanaf. De Fortwo zal zich nog wel moeten bewijzen in een EuroNCAP-botsproef.