Volvo V40, nu nog met 14 procent bijtelling

Autofabrikanten moeten hard aan de bak, als ze volgend jaar nog willen profiteren van 14 procent bijtelling in ons land. Zoals het er nu naar uitziet valt ruim tweederde van de auto’s die met 14 procent bijtelling zijn te verkrijgen volgend jaar buiten de boot.

Per 1 januari 2015 worden de CO2-eisen voor 14 procent bijtelling opnieuw aangescherpt. Zowel diesel- als benzineauto’s – er is in 2015 geen onderscheid meer – mogen nog maar 82 g/km CO2 uitstoten om te profiteren van het gunstige bijtellingspercentage. Volgens de huidige stand van zaken betekent dit dat ruim tweederde van de ‘bijtellingsknallers’ volgend jaar naast het net vist.

De lijst met afvallers is dus groot. Auto’s die nu de verkooplijsten domineren, zoals de Volvo V40, Peugeot 308 SW, Volkswagen Golf, Skoda Octavia, Toyota Auris Hybrid, Renault Clio en Ford Fiesta hebben volgend jaar geen 14 procent bijtelling meer. Ook veel stadsauto’s, zoals de Toyota Aygo, Fiat 500 en Citroën C1 stoten meer dan 82 g/km CO2 uit. Er is straks geen enkele stationwagon met 14 procent bijtelling meer te verkrijgen.

Reken maar dat de autofabrikanten er hard aan werken om de CO2-uitstoot voor Nederland omlaag te krijgen. Voor dieselauto’s hoeft er – ten opzichte van nu – ‘maar’ 3 g/km af, maar de 6 g/km die voor benzineauto’s gewonnen moet worden is een behoorlijke uitdaging. De komende maanden volgen ongetwijfeld diverse aankondigingen van importeurs dat het tóch gelukt is om de CO2-uitstoot omlaag te brengen voor 2015.

Wil je weten welke auto’s in 2015 vooralsnog wél van 14 procent bijtelling profiteren? Bekijk dan ons actuele overzicht.