Volkswagen wil de techniek van de hybride XL1 gebruiken om de volgende generatie Golf zuiniger te maken. Het merk mikt op een gemiddelde CO2-uitstoot van 90 g/km.

Het duurt nog tot 2019 voordat de volgende generatie Volkswagen Golf er is, maar nu al druppelen de eerste technische details naar buiten. Tijdschrift Autocar heeft van bronnen binnen het merk te horen gekregen dat Volkswagen bezig is met het implementeren van techniek van de gelimiteerde, superzuinige XL1 (foto 1) in massaproductiemodellen.

Volkswagen mikt voor de achtste generatie Golf op een gemiddelde CO2-uitstoot van 90 g/km voor de hele range. Om dat te bereiken zet het merk in op radicale aerodynamische maatregelen, onder andere afkomstig van de XL1. Ook kijken de ingenieurs met een schuin oog naar de Formule 1.

Een gunstigere stroomlijn is niet de enige oplossing, ook een lager gewicht moet bijdragen aan een lager brandstofverbruik. Volkswagen mikt op een wagengewicht van gemiddeld 1.100 kilogram voor de nieuwe Golf, door het toepassen van meer aluminium. Nu komt alleen het instapmodel aan de waarde van 1.100 kilogram, alle andere uitvoeringen zijn zwaarder. Volkswagen zal voor de achtste generatie Golf hetzelfde MQB-platform als voor de huidige Golf gebruiken.

Nieuwe motortechnieken dragen eveneens bij aan betere CO2-waardes. Je moet dan denken aan technieken die nu nog mondjesmaat worden toegepast of nog in ontwikkeling zijn, maar over 5 jaar klaar zijn voor massaproductie. De elektrische turbo is zo’n techniek. Ook werkt Volkswagen aan een vliegwiel dat remenergie opvangt en daarmee de achterwielen kan aandrijven. Zo’n vliegwiel is goedkoper, lichter en minder complex dan een hybridemodule en helpt om het brandstofverbruik aanzienlijk te terug dringen.