Volvo V60, XC60 en S60

Volvo komt met een nieuwe reeks driecilindermotoren. De Zweden pakken het goed aan want de krachtbronnen moeten mee kunnen gaat tot 2025. Ook als bouwblokken voor hybride rijden.

Volvo bevestigt in het Britse magazine Autocar dat het merk vanaf 2016 driecilinder motoren op de markt brengt. De nieuwe familie krachtbronnen gaat van start met een 1,5 liter turbobenzinemotor voor de S60 en V60 en eventueel de XC60.

Het wordt de belangrijktse reeks motoren voor Volvo in het komende decennium. Derek Crabb, vice-president Aandrijflijnen, geeft aan dat de noodzaak voor de driecilinder voortkomt uit de steeds strenger wordende CO2-regels. Hij denkt dat een gemiddelde uitstoot van 95 g/km onder bereik ligt in de motoren, die alleen als benzinevariant verschijnen. 

Vanwege het gebrek aan koppel zullen de driecilinders niet geschikt zijn voor de grotere Volvo-modellen, in het bijzonder de SUV's. Maar in combinatie met een elektromotor kunnen ze wel gebruikt worden in een hybride aandrijflijn, zo stelt Crabb. Daarmee hoopt Volvo het tot 2025 uit te kunnen zingen, want tot die tijd heeft het Zweedse merk nog geen trek in volledig elektrische auto's. 

Voordat de nieuwe motorreeks op de markt komt zal Volvo eerst de Drive-E motoren uitrollen. Deze viercilinders zullen iedere 2 jaar een upgrade krijgen, zo voegt Crabb toe.