Opel werkt speciaal voor Nederland aan een zuinige dieseluitvoering van de nieuwe Corsa. Het doel is een CO2-uitstoot van 82 g/km of minder, wat volgend jaar goed is voor 14 procent bijtelling.

Of het gaat lukken is nog niet helemaal zeker, maar Opel heeft zijn ingenieurs aan het werk gezet om een extra schone en zuinige versie van de Corsa 1.3 CDTI te ontwikkelen. Het doel: 14 procent bijtelling. Om te mogen profiteren van dat bijtellingspercentage in 2015, mag een auto nog maar 82 g/km CO2 uitstoten.

De dieseluitvoering van de nieuwe Corsa, zoals die nu onlangs voorgesteld is, stoot 85 g/km uit. Dat is dus 3 g/km teveel. Door wat te 'knoeien' met de versnellingsbakverhoudingen, banden, luchtweerstand en het motormanagement hoopt Opel die 3 gram eraf te snoepen.

Het merk maakt ook de overige motoren van de nieuwe Corsa voor de Nederlandse markt bekend, niet alle krachtbronnen worden namelijk leverbaar hier. Het benzine-aanbod bestaat uit twee versies met 90 en 115 pk van de 1.0 driecilinder turbomotor en de 1.4 viercilinder. Die laatste komt altijd in combinatie met de halfautomatische Easytronic-versnellingsbak.

Op de autosalon van Parijs begin oktober kunnen we voor het eerst kennismaken met de nieuwe Corsa. Dan maakt Opel ook de prijzen bekend, de leveringen starten begin 2015.