De prijzen van veel personenauto's stijgen vanaf 1 januari 2015 door de wijzigingen in de BPM. Koop je nog vóór het nieuwe jaar een auto dan ben je honderden - en in sommige gevallen duizenden - euro's minder kwijt dan wanneer je wacht tot 2015. Hier lees je op welke modellen je het meest kunt besparen.

Belastingwijzigingen zoals de afschaffing van de BPM-vrijstelling voor alle auto's die CO2 uitstoten veroorzaken hogere aanschafprijzen voor personenauto's. De stijgingen verschillen echter per model. Binnen een model varieert het ook nog eens per motorisering en uitvoeringsniveau.

Toch kunnen we zeggen dat drie groepen auto's in het bijzonder worden geraakt door de nieuwe belastingregels. Op deze wagens valt dus ook het meest het besparen als je die nog in december 2014 koopt. We illustreren dit aan de hand van onderstaande tabel met de (voorlopig vastgestelde) BPM-verhoging voor geselecteerde Toyota-modellen. 

Zeer zuinige auto's

De invoering van het BPM-starttarief werkt vooral door in de groep auto's die de overheid sinds 2009 als 'zeer zuinig' classificeert: veelal compacte auto's die tot en met 2014 zijn vrijgesteld van de aanschafbelasting BPM. Niet alleen in klinkklare eurootjes, maar vooral verhoudingsgewijs krijgen stadsauto's in 2015 met een forse prijsverhoging te maken. Zo vertegenwoordigt het in de tabel genoemde BPM-bedrag voor de Toyota Aygo een prijsstijging van 11,2 procent, veel hoger dan de 6,6 procent voor de Yaris en de 1,8 procent voor de Verso-S. Deze 'autootjes' zijn in december nog zo'n 800 tot 1.100 euro voordeliger in aanschaf dan vanaf januari 2015. 

Peugeot 508 Hybrid4

Hybrides

Per 2015 moet BPM betaald worden voor alle auto's met CO2-uitstoot, ook al is het maar 1 g/km. Ook hybrides moeten eraan geloven en zij vormen de tweede groep die deze maand nog voordelig te bestellen is. Dat de BPM-verhoging op deze modellen hoger ligt dan die van hun evenknieën met alleen een brandstofmotor, illustreren we met de Toyota Auris: het gemiddelde BPM-voordeel op de reguliere Auris bedraagt een kleine 460 euro, maar de Auris Hybrid kun je deze maand met gemiddeld ruim 900 euro korting meekrijgen. 

Omdat de uitstoot van plug-in hybrides en elektrische auto's met hulpmotor (zoals bijvoorbeeld de Opel Ampera) aanzienlijk lager ligt dan die van 'gewone' hybrides stijgen de prijzen van deze semi-elektrische auto's een stuk minder. Dat verklaart het verschil tussen de reguliere Prius en de Prius Plug-in in de tabel. 

Auto's met hoge CO2-uitstoot

Want wat onveranderd blijft in de BPM-regels is dat hoe vervuilender de auto is, des te meer aanschafbelasting je moet betalen. Daarbij vervalt het onderscheid tussen benzine en diesel. Ligt het tarief van de eerste schijf (1 tot 83 g/km CO2) nog op 6 euro/gr CO2, in de 5e schijf (boven de 180 g/km CO2) bedraagt dit 434 euro/gr.

Daarom zullen sterk vervuilende auto's per 2015 wederom flink in prijs stijgen. In de tabel zie je dit aan de Toyota GT86 (181 g/km) en de Land Cruiser (214 g/km). Deze, derde groep auto's (denk bijvoorbeeld ook aan de Mercedes S-Klasse, Porsche 911 en Range Rover) kun je in december bestellen voor een prijs die duizenden euro's lager ligt dan in januari 2014. Ga dus tijdig naar de showroom.

Veel dealers willen nog in december hun voorraad (kleine) auto's verkopen. Daarom geldt voor modellen als de Citroën C1, Renault Twingo, Smart Fortwo, Nissan Micra en Seat Mii veel actievoordeel. Als je dat bij de BPM-besparing optelt kom je uit op een zeer betaalbare nieuwe auto. 

Voorbeelden BPM-verhoging 2015
Model Bedrag
Toyota Aygo 1.0 VVT-i                          1.081 euro
Toyota Yaris 1.0 VVT-i 829 euro
Toyota Verso-S 1.3 338 euro
Toyota Auris 1.3 VVT-i 345 euro
Toyota Auris 1.8 Hybrid 805 - 1.012 euro
Toyota Prius 1.8 Hybrid    937 - 1.045 euro
Toyota Prius 1.8 Plug-in Hybrid 469 euro
Toyota GT86 2.0 D-4S 2.011 euro
Toyota Land Cruiser 3.0 D-4D-F 5.301 euro