Nadat eerder vandaag de eerste beelden uitlekten onthult Audi de nieuwe Q7 nu officieel. Het belangrijkste nieuws is de Q7 e-tron plug-in hybride, die met een CO2-uitstoot van minder 50 g/km in aanmerking komt voor 7 procent bijtelling.

Een Audi Q7 met 7 procent bijtelling, het kan echt. Het nieuwe model maakt het mogelijk dankzij een gewichtsbesparing van 325 kilogram en een nieuwe dieselhybride aandrijflijn. De Q7 e-tron volgt kort na de introductie van de gewone brandstofuitvoeringen en heeft een systeemvermogen van 373 pk. Een dieselmotor en een elektromotor zorgen voor de aandrijving en stoten gecombineerd minder dan 50 g/km CO2 uit. Het brandstofverbruik is vastgesteld op 1,7 l/100 km (1 op 58,8).

De nieuwe Q7 is door Audi officieel onthuld, nadat eerder vandaag de eerste beelden al uitlekten. Audi heeft het nieuwe model niet groter gemaakt, maar 37 mm korter en 15 mm smaller. De hoogte is gelijk aan die van het uitgaande model, terwijl de binnenruimte juist toegenomen is. De SUV wordt verkrijgbaar als vijf- en zevenzitter.

Die inzittenden komen niets tekort, Audi heeft alle registers opengetrokken om de Q7 voorop te laten lopen op het gebied van infotainment. De achterpassagiers kunnen beschikken over een tablet, waarmee de multimedia is te bedienen. Het instrumentarium is volledig digitaal, net als in de nieuwe TT. De vernieuwde MMI-bediening geeft haptische feedback, terwijl je op het touchpad letters kunt 'schrijven'. De Q7 beschikt daarnaast over geheel nieuwe en ‘natuurlijke’ spraakbesturing. Volledig integratie van smartphones middels Android Auto en Apple CarPlay ontbreekt niet.

Dynamischer

De vormgeving van het dashboard is sportief. De nieuwe Q7 moet dan ook veel dynamischer rijden dan zijn voorganger dankzij het lagere wagengewicht en zwaartepunt. De nieuwste veiligheidssystemen uit de Volkswagen-stal zijn te vinden op de Q7, zoals Rear Cross Traffic Assistent en Trailer Assist. Audi heeft nu ook een systeem waarmee de auto in de file automatisch gas geeft, stuurt en remt.

De Q7 wordt in eerste instantie leverbaar met twee motoren, kort gevolgd door de eerder genoemde e-tron plug-in hybride. De 333 pk sterke 3.0 TFSI is 28 procent zuiniger geworden, de 3.0 TDI dieselmotor met 272 pk verbruikt 23 procent minder brandstof. Die laatste heeft een CO2-uitstoot van 149 g/km, het verbruik is 5,7 l/100 km (1 op 17,5). Later volgt nog een 3.0 TDI met 218 pk.

Het officiële debuut van de nieuwe Q7 vindt plaats op de autoshow van Detroit in januari. Leveringen starten halverwege 2015, prijzen zijn nog niet bekend.