Tarief wegenbelasting in Nederland gaat in 2015 omhoog

Wat verandert er per 1 januari 2015 aan het tarief van de wegenbelasting? Niet veel, maar iedereen gaat wel weer een beetje meer betalen.

MRB, motorrijtuigenbelasting of wegenbelasting. Hoe je het ook noemt, bijna iedereen met een auto heeft ermee te maken. In 2015 gaan de tarieven wederom een klein beetje omhoog, inflatiecorrectie noemt de overheid dat. De belasting bestaat uit een overheidsdeel en de provinciale opcenten. Het tarief voor het overheidsdeel (ongeveer tweederde) stijgt in 2015 met 0,9 procent.

Het provinciedeel blijft in zes provincies gelijk, namelijk in Noord-Holland, Zuid-Holland, Zeeland, Utrecht, Flevoland en Overijssel. In de andere provincies stijgen de opcenten (goed voor ongeveer eenderde van het tarief) met 0,4 (Noord-Brabant) tot 4,2 procent (Friesland). En dat terwijl Friesland al een van de duurste provincies is voor wat betreft de opcenten. In Groningen stijgt het tarief met 1,5 procent, Limburg telt 1,7 procent bij de opcenten op, in Drenthe mag je 2,3 procent extra betalen en in Gelderland wordt er 2,5 procent meer berekend.

Vrijstelling

De vrijstellingen in 2015 blijven ongewijzigd ten opzichte van 2014. Vrijstelling is er nog altijd voor auto’s met een CO2-uitstoot tot 50 g/km. Dat zijn alleen enkele plug-in hybrides, semi-elektrische en volledig elektrische auto’s. Deze regeling gaat in 2016 op de schop. Vanaf 1 januari 2016 zijn alleen elektrische auto’s nog vrijgesteld van wegenbelasting, voor auto's met een CO2-uitstoot van tussen de 1 en 50 g/km geldt dan een halftarief.

De vrijstelling voor auto’s ouder dan 40 jaar blijft onveranderd.