Cadillac presenteert de CTS-V vandaag officieel. Wat we eerder schreven over het monstrueuze vermogen blijkt waar te zijn. Er is echter nog veel meer te vertellen. 

De derde generatie Cadillac CTS-V heeft uitgebreide wijzigingen ondergaan. Dit alles om het doel dat het Amerikaanse merk voor ogen heeft, 'twee auto's in een', te behalen: 'een luxeauto met verfijnde manieren op de weg en een circuitvaardige auto zo uit de fabriek'. Het eerste zal best, alle specificaties duiden echter vooral op het performancemonster dat de nieuwe CTS-V is.

Dus laten we eerst maar de prestaties bevestigen: 640 pk vermogen bij 6.400 tpm en 855 Nm kopel bij 3.600 tpm. Verantwoordelijk hiervoor is de nieuwe 6,2 liter V8-motor met supercharger, directe injectie en - toch nog voor het milieu - cilinder de-activering. De achttraps automaat kan via schakelpeddels aan het stuurwiel bediend worden. De transmissie is voorzien van Performance Algorithm Shifting dat, volgens de fabrikant althans, zorgt voor net zo snel schakelen als een transmissie met dubbele koppeling. De CTS-V beschikt bovendien over launch control.

Overige specificaties

Bij de officiële presentatie vandaag maakt Cadillac nog veel meer specificaties bekend. De luxe performancesedan is 25 procent stijver dan de reguliere CTS en speciaal afgesteld om de dynamische rijstijl te combineren met een 'excellente rijkwaliteit'. De MacPherson multi-link voor en vijf-link achter zijn ervoor aangepast. Het V-model van de CTS is uitgebreid met een Brembo-remsysteem. Verder zijn een electronisch 'limited-slip' differentieel, Magnetic Ride Control en Traction Management standaard. Naast vijf track-modi is het model instelbaar voor Tour, Sport en Snow.

Cadillac CTS-V sedan 2015

Ondanks dezelfde wielbasis als de CTS staan de wielen verder uit elkaar. De 19 inch wielen van lichtgewicht, gesmeed aluminium - 45 procent stijver dan van de vorige CTS-V - dragen speciaal ontwikkelde banden van Michelin. Diverse onderdelen van de nog altijd 1.880 kg wegende auto zijn vervaardigd uit carbon, waaronder de splitter voor, spoiler en diffuser achter. De motorkap, eveneens van koolstofvezel, beschikt over een luchthapper en de wielkasten zijn uitgeklopt. Voor wie dit onvoldoende vindt kan het monster verder uitvoeren met het Carbon Fiber-pakket. 

Het interieur is eveneens ingericht op prestatiegericht rijden. De semi-lederen voorstoelen zijn op twintig manieren te verstellen en geventileerd maar kunnen optioneel door Recaro-sportstoelen vervangen worden. Het instrumentenpaneel is niet alleen bedoeld voor uitgebreide multimediafuncties maar biedt ook een Performance Data Recorder. Het interieur zal leverbaar zijn in drie kleurencombinaties. De Cadillac CTS-V wordt vanaf de nazomer in Noord-Amerika geleverd. De Nederlandse leverdatum en prijs moeten we nog even schuldig blijven.