Was 2013 het jaar van de plug-in hybride auto’s, in 2014 verscheen de eerste in massa geproduceerde waterstofauto op de Nederlandse weg. Toch waren het vooral de auto’s op brandstof die de verkopen aan bleven voeren. Want wat er ook verandert, in Nederland blijven we onverminderd op de voordeeltjes letten. De belangrijkste trends en gebeurtenissen van het afgelopen jaar op rij.

In 2014 werd de verkoop van nieuwe personenauto’s wederom gedreven door belastingvoordelen. Leaserijders kozen massaal voor auto’s met 14 procent bijtelling. Er werden circa vijftig van deze modellen aangeboden en uiteindelijk zijn de Volkswagen Golf en de Renault Clio de bestverkochte. Met de Polo en Up! erbij had het Duitse merk drie verkoophits in de showroom staan. Andere verkoopkanonnen waren de Skoda Octavia en de Auto van het Jaar 2014, de Peugeot 308.

Eerste waterstofauto rijdt rond

Auto’s met 7 procent bijtelling kunnen zich verheugen op een groeiende interesse. Vooral plug-in hybrides zijn steeds vertrouwder in het Nederlandse straatbeeld. Er is nu ook meer uitzoek, met de Audi A3 e-tron, Volkswagen Golf GTE en straks de Ford C-Max Energi als nieuwe modellen. Daarnaast zorgden de Kia Soul EV, Mercedes B-Klasse Electric Drive, Volkswagen e-Golf en e-Up! voor meer smaken bij de puur elektrische auto’s.

De technische ontwikkelingen staan echter niet stil. Op de Nederlandse weg rijdt voor het eerst een massa geproduceerde personenauto op waterstof rond, de Hyundai ix35 FCEV. Natuurlijk probeerden wij de ‘zero emission’ auto uit en we voorzagen handige toekomstmogelijkheden. Toyota introduceert de Mirai (Fuel Cell sedan) echter niet voordat de Nederlandse waterstof-infrastructuur verder ontwikkeld wordt. Ook Honda, wiens FCV Concept bijna klaar is voor de Europese markt, kijkt de kat uit de boom.

Citroën C4 Cactus

Klein maar verfijnd

Het stadsauto-segment is dit jaar grotendeels vernieuwd. Op de autosalon van Genève in maart debuteerden nieuwe generaties van de Renault Twingo en van de drieling Toyota Aygo-Peugeot 108-Citroën C1. Op de autoshow van Parijs, een half jaar later, volgde de Smart Fortwo. Die bracht trouwens weer een grotere broer mee, de Forfour. De Opel Adam kreeg een klein broertje, Karl geheten.

De kleinste autootjes zijn tegenwoordig voorzien van technische snufjes die voorheen voorbehouden waren aan de hogere segmenten. Ook kunnen ze nu vergaand geïndividualiseerd worden met allerhande accessoires. Een andere trend is dat ze steeds vaker worden aangeboden met ‘all-inclusive’ private leasecontract.

In het iets grotere ‘B-segment’ werden de Honda Jazz, Opel Corsa, Mazda 2, Skoda Fabia en Hyundai i20 geheel vernieuwd. Verrassend was dat de driedeurs i20 nu als coupé verschijnt. De middenklasse kende weinig verjonging en daarom was de komst van de eigenwijs uitziende Citroën C4 Cactus een welkome aanvulling. Met de Pulsar keerde Nissan weer terug in het C-segment. 2,5 jaar na zijn publieksdebuut is de nieuwe Ford Mondeo eindelijk in de Nederlandse showrooms gearriveerd. Andere nieuwkomers waren de Jaguar XE en de nieuwe generaties Subaru Outback en Volkswagen Passat.

Jeep Renegade

SUV/cross-over segment blijft uitdijen

Wereldwijd blijft de vraag naar SUV’s en cross-overs nog altijd toenemen. Ook de aanbodzijde blijft uitdijen, met dit jaar onder meer de compacte Mazda CX-3, de nieuwe Suzuki Vitara, Kia Sorento en Honda HR-V. Onder de kleinere modellen sprongen de Fiat 500X en z’n apart gestylede neef Jeep Renegade eruit: zij zijn verkrijgbaar met vierwielaandrijving en (in het geval van de Jeep) heuse terreinwagentechniek.

In het premium SUV-segment beleefde Volvo een belangrijk moment met de onthulling van de tweede generatie XC90. De Zweden ontwikkelden alle techniek zelf, inclusief het flexibele SPA-platform dat al is ingericht op de zelfrijdende auto. Van de nieuwe Audi Q7 verschijnt een ‘e-tron’ plug-in hybride variant, terwijl Lexus de middelgrote NX ook met turbobenzinemotor aan gaat bieden.

Mercedes-Benz onthulde ‘het sportieve broertje van de M’, de GLE Coupé die deze nieuwe klasse aankondigt. Ook de BMW X4 is een coupé-achtige SUV, vergelijkbaar met de X6 die dit jaar vernieuwd is. De van de markt verdwenen Land Rover Freelander is vervangen door de Discovery Sport. Deze tweede telg in de nieuwe Discovery-familie is een soort praktische Evoque.

Sportwagens voor dagelijks gebruik

Ferrari heeft de California flink aangepast en omgedoopt tot California T. Met de ‘T’ van ‘turbo’, om de CO2-uitstoot terug te dringen – een thema dat ook voor snelle auto’s steeds meer meespeelt. De iconische Lamborghini Gallardo kreeg dit jaar zijn opvolger, de Huracán. De supercar is helemaal opnieuw opgebouwd. Hetzelfde geldt voor de Mercedes-AMG GT. De V8-sportauto is meer dan de SLS AMG uit 2010 geschikt voor dagelijks gebruik. Dat praktische vinden we trouwens helemaal terug bij de Jaguar XFR-S Sportbrake.

Verrassend was de onthulling van de Alfa Romeo 4C Spider in Genève. In Parijs vierde Mazda het 25-jarig jubileum van ‘s werelds meest verkochte roadster met de onthulling van de vierde generatie MX-5. Het grote aantal studiemodellen van de nieuwe generatie Audi TT belooft extra uitvoeringen voor de toekomst.

De performancetak van BMW had het in 2014 flink druk. Achtereenvolgens rolde ‘M’ de M3 sedan, M4 Coupé, M4 Cabrio, X5 M plus X6 M uit. Dit illustreert dat BMW, net als concurrenten Audi (RS3 en 7 Sportback, S1 en S3) en Mercedes-Benz AMG (C63, S63 en S65, GLA45) een toenemend aantal performanceversies uitbrengt. Ook Lexus doet mee, in 2014 met de RC F (‘Radical Coupé’).

Renault Espace

Opleving van driecilindermotoren

In het MPV-segment was het een betrekkelijk rustig jaar. Terwijl de nieuwe Ford S-Max voortborduurde op de vorige generatie betekende de nieuwe Renault Espace een revolutie. De vijfde generatie van Europa’s eerste ruimte-auto is in elk opzicht anders dan zijn voorganger. Eigenlijk is het nu een cross-over en niet langer een ‘busje’. Ook Mercedes schoof iets die kant op, door de Viano (een personenwagenversie van bestelbus Vito) op te laten volgen door de nieuwe V-Klasse.

Voor BMW was de 2 Serie Active Tourer de eerste MPV die het Beierse merk ooit introduceerde. Nog meer primeurs: de auto was tevens de eerste BMW ooit met voorwielaandrijving en met een driecilindermotor. Toegepast met een turbo beleven driecilindermotoren een heuse opleving. In navolging van de populaire – en dit jaar wederom bekroonde – Ford EcoBoost-motor hebben merken als Opel, Audi en Mini ook driepitters in het gamma opgenomen. Hiermee droegen ze bij aan de steeds verdergaande vergroening van het wagenpark.

Nederland ‘reBorn’

In het zevende crisisjaar op rij nam de verkoop van nieuwe auto’s in Nederland af met een kleine 7 procent. Particulieren profiteerden voor het laatst van de grotendeels verdwijnende BPM-vrijstelling. De hervorming van (auto)belastingen is door staatssecretaris Eric Wiebes tot 2016 opgeschoven. Zijn voorgedragen oplossing voor dat overgangsjaar viel in slechte aarde bij …tja, bij zo’n beetje iedereen. Na een interventie door de autobranche en milieuorganisaties heeft Wiebes hun bijtellingsvoorstel voor 2016 overgenomen.

Slecht nieuws voor Spyker, dat dit jaar op de valreep failliet ging. Toch worden in Nederland weer meer auto’s gebouwd. Het eerste exemplaar van de supercar Vencer Sarthre is inmiddels afgeleverd. Een andere heuglijk feit was de heropening, in het Limburgse Born, van de NedCar-fabriek door koning Willem-Alexander. Onder het motto ‘Born in the Netherlands’ loopt de gloednieuwe Mini er tegenwoordig van de band.

We hopen het komend jaar meer goed nieuws tegemoet te zien. Gelukkig kerstfeest!