Vijfdeurs, motor achterin, achterwielaandrijving. Het zijn een aantal radicale veranderingen bij de nieuwe Renault Twingo ten opzichte van het huidige model. De nieuwe Twingo doet bijna alles anders.

Renault heeft de nieuwe Twingo officieel onthuld. Door de samenwerking met Smart is de nieuwe Twingo een totaal andere auto geworden. De motor ligt achterin waardoor de ontwerpers nieuwe mogelijkheden kregen. De wielen staan op de uiterste hoeken van de carrosserie waardoor er meer ruimte voor de inzittenden is maar de Twingo ook een stabieler weggedrag heeft. De draaircirkel is volgens Renault zeer klein.

Het ontwerp geeft een knipoog naar de Renault 5 Turbo uit de jaren ’80, die zijn motor overigens ook achterin had. De Twingo wordt verkrijgbaar in vele vrolijke kleuren en is verregaand te personaliseren, zoals we dat inmiddels gewend zijn van Renault. De stickers op de ‘schouders’ en dorpels van de auto zijn verkrijgbaar met diverse printjes.

Een andere belangrijke verandering is dat de nieuwe Twingo een vijfdeurs auto is, al zie je dat niet direct omdat de achterste deurgrepen zijn weggewerkt in de C-stijl. Het interieur is volgens Renault geïnspireerd op dat van de eerste generatie Twingo, wat betekent dat er veel vrolijke vormen en kleuren te vinden zijn.

Erg scheutig is Renault nog niet met technische informatie, daarvoor moeten we wachten tot de autosalon van Genève. Daar maakt de nieuwe stadsauto van Renault op 4 maart zijn werelddebuut.