Alfa Romeo kondigt de vernieuwde Quadrifoglio Verde-uitvoeringen van de Mito en Giulietta aan. Het belangrijkste nieuws is dat de snelle uitvoeringen voortaan standaard zijn uitgerust met zestraps TCT-automaat.

Na de vernieuwde Mito en Giulietta volgen natuurlijk ook nieuwe versies van de QV. QV staat voor Quadrifoglio Verde, wat 'klavertje vier' in het Italiaans betekent. Belangrijkste vernieuwing: beide modellen wisselen hun handbak in voor een TCT-automaat.

Giulietta QV

De 1,8 liter turbomotor in de Giulietta QV is nu hetzelfde blok als in de 4C ligt. Dat betekent dat de motor nu van aluminium is gemaakt en dat er diverse aanpassingen zijn gedaan aan de in- en uitlaat van de motor. Voor het vermogen maakt het niet zoveel uit, de QV krijgt er 5 pk bij, waardoor er in totaal 240 pk beschikbaar is. Het koppel bedraagt 340 Nm, waarvan 80 procent bij 1.800 tpm klaar staat. De vernieuwde QV accelereert in 6,6 seconden van 0 naar 100 km/u, 0,2 seconden sneller dan het uitgaande model. Alfa belooft dat de motor een mooier, sportiever geluid maakt dan voorheen.

Uiteraard zijn er ook de nodige uiterlijke aanpassingen, een verbeterd (Brembo) remsysteem en natuurlijk een sportonderstel. De Launch Edition, waarvan slechts 500 stuks worden gebouwd, voegt koolstofvezel verfraaiingen toe aan de QV. De vernieuwde QV verschijnt in het voorjaar bij de dealer, de prijs is nog niet bekend.

Mito QV

Bij de Mito QV zijn de wijzigingen iets minder groot. De 1.4 MultiAir turbomotor levert nog altijd 170 pk maar is wel 10 procent zuiniger geworden en verbruikt in theorie nu 5,4 l/100 km (1 op 18,5). Ook de CO2-uitstoot komt lager uit, op 124 g/km. Dankzij de TCT automatische versnellingsbak met dubbele koppeling, die de handgeschakelde zesbak vervangt, accelereert de Mito QV 0,2 seconden sneller van 0 naar 100 km/u – in 7,3 seconden.

Alfa maakt ook bekend dat er voor zowel de Mito als de Giulietta een QV Pack verkrijgbaar is, waarmee de minder krachtige uitvoeringen voorzien kunnen worden van QV-looks.