Tesla Model X Concept

De toekomstige Tesla Model E krijgt een prijs die concurrerend is met die van rivalen als de BMW 3 Serie, Audi A4 en Mercedes-Benz C-Klasse. Ook al rijdt 'ie volledig elektrisch.

Om kopers te trekken zal Tesla Motors z'n toekomstige sedan, de Model E, 'realistisch' prijzen. Het Amerikaanse merk heeft het over prijzen die normaalgesproken gevraagd worden voor een BMW 3 Serie of Audi A4. Met dit verschil: de prijzen van de puur elektrische Tesla E zullen gewaagd zijn aan die van de conventionele, brandstof aangedreven concurrenten. Dat zegt Tesla's Chris Porritt in een interview met het Britse tijdschrift Autocar

Om de Model E - waarvan nog geen afbeeldingen beschikbaar zijn, op de foto staat de volgend jaar te verschijnen SUV Model X - rendabel te maken zal de prijs van het accupakket doorslaggevend zijn. "De megafabriek moet de productieprijs van de batterijen kosteneffectiever maken." Porritt verwijst hier naar een enorme fabriek die het Amerikaanse automerk samen met batterijfabrikanten wil bouwen. Door grootschalig te produceren zou de prijs van lithium-ion accu's per kWh met 30 procent kunnen dalen, is de verwachting. 

Eerder vertelde Tesla-CEO Elon Musk dat de Model E ongeveer 20 procent kleiner zal zijn dan de Model S die nu in de showroom staat. De premiumsedan zal niet, zoals de S, uit aluminium worden opgetrokken. "We moeten rendabel werken." De Model E verschijnt op z'n vroegst eind 2015.

Model X

Porritt laat zich ook nog uit over de Model X, een cross-over die begin 2015 verschijnt. Dat model zal wel het (enigszins gewijzigde) aluminium chassis van de Model S overnemen. De ophanging wordt iets aangepast, de wielbasis blijft gelijk.

Gevraagd naar de vleugeldeuren antwoordt de topman van de technische afdeling, die een jaar geleden Aston Martin verruilde voor Tesla, dat de deuren de toegang vergroten. Hij denkt daarbij aan de de derde zitrij en aan het vastzetten van kinderstoeltjes. Ze zullen dus ook op het productiemodel zitten.