Volkswagen wil de ontwikkeling van de ‘connected car’ versnellen. Het merk heeft daarom de divisie Volkswagen Infotainment GmbH opgericht.

Volkswagen wil de razendsnelle ontwikkelingen op het gebied van smartphones en connectiviteit bijhouden en daarom heeft het merk een aparte divisie opgericht. Volkswagen Infotainment GmbH is ontstaan omdat het merk het Europese ontwikkelingscentrum van Blackberry heeft overgenomen.

Volkswagen wil de ontwikkeltijd van nieuwe infotainentsystemen verkorten. Dat is hard nodig, want de ontwikkeling van smartphones gaat veel sneller dan die van connectiviteitssystemen in auto’s, waardoor de infotainment in een nieuw model al bijna achterloopt als de auto op de markt komt. Maar de nieuwe afdeling gaat verder dan dat. De ontwikkeling van car to X en car to car-communicatie gaat in de toekomst een belangrijke rol spelen om de verkeersveiligheid, doorstroming en het gebruikscomfort te verbeteren. Daarom zet Volkswagen in op het ontwikkelen van de techniek die dit mogelijk moet maken om zo een ‘connected car’ te creëren, die in verbinding staat met de infrastructuur, je huis, je smartphone en andere auto’s.

Volkswagen ondersteunt op dit moment al Mirrorlink (onder andere Samsung en Microsoft) en de Open Automotive Alliance (Android), waarmee de koppeling tussen smartphone en auto verder wordt geoptimaliseerd.