In 2013 was de Volvo V40 in ons land de populairste auto in z’n klasse, met zelfs meer registraties dan de Volkswagen Golf drie- en vijfdeurs. Dit succes was vooral te danken aan 14 procent bijtelling voor de 115 pk sterke D2-dieselmotor. Dit jaar wordt het aanbod van de Zweden nog gekker: de nieuwe D4-motor heeft maar liefst 190 pk en profiteert nu (ook) van 14 procent bijtelling! Speciaal voor de Nederlandse markt heeft Volvo een aangepaste Business-versie van de D4 gebouwd, waarbij de CO2-uitstoot is gedaald van 99 naar 85 g/km en dus goed is voor 14 procent bijtelling. Hoe dat bereikt is en hoe dat rijdt, test ik uit op eigen bodem.

Het goede nieuws is dat de D4 een bijzonder soepel motorkarakter heeft en vrij stil is. Verwacht je een soort GTI-achtige hot hatch met dieselmotor dan moet het enthousiasme iets getemperd worden. Je voelt niet direct dat je met 190 pk onderweg bent, de V40 D4 reageert in eerste instantie vrij rustig op je rechtervoet. Het vergt dan ook weinig zelfbeheersing om vroeg op te schakelen en lekker laag in toeren te rijden. Daarvoor heeft de manuele zesbak langere overbrengingen. De D4 Business schakelt helder en met korte slagen. In tegenstelling tot veel andere eco-diesels van de concurrentie, rijdt deze D4 nog steeds probleemloos 50 km/u in de vierde en 80 km/u in de zesde versnelling. Van hinderlijk motorgedreun is nimmer sprake en Volvo’s nieuwe diesel is sowieso vrij stil te noemen.

Twin-turbo

Pas wanneer je dieper het gaspedaal indrukt voel je een stevige 400 Nm koppel in je rug duwen en stoot de twin-turbo D4-motor krachtig door tot voorbij 4.000 tpm. Een kleine turbo zorgt voor soepelheid bij lage toeren, terwijl een grote turbo brute kracht bovenin levert. De sprint van 0 naar 100 km/u neemt slecht 7,5 seconden in beslag, slechts een tiende langzamer dan de reguliere D4. De topsnelheid van de aangepaste D4 is van 230 naar een begrensde 190 km/u gedaald, vanwege de 16 inch ecobanden waarop de D4 Business standaard geleverd wordt.

Via de accessoire brochure kun je die voor slechts 995 euro upgraden naar knapper 17 inch lichtmetaal met reguliere banden. Verder zijn een andere achterspoiler, actieve grillafsluiting en voorwiellagers met verminderde rolweerstand verantwoordelijk voor een lagere uitstoot en gunstiger theoretisch verbruik. De eerste praktijkcijfers die ik aflees op de boordcomputer schommelen ronde 5,0 l/100 km, dus zo rond een (voor dit vermogen) keurige 1 op 20. Een trekgewicht van 1.500 kg kan nog verrassende combinaties opleveren, een Skoda Octavia Greenline mag bijvoorbeeld maar 1.000 kg trekken.

Power zonder compromissen

Het zou zomaar kunnen dat de V40 D4 Business met z’n lage bijtelling het vermogen heeft opnieuw de leaselieveling van Nederland te worden. Hij levert power zonder compromissen. Enkel voor de ruimte zou je nog naar de stations van de concurrentie uitwijken. Met een vanafprijs van 26.995 euro is de V40 D4 bovendien aantrekkelijk geprijsd, al moet je nog wel een paar mille voor leuke opties reserveren. Je kunt ‘m ook in de Ocean Race Edition van de foto’s bestellen, dan ben je voor 34.995 euro klaar met vrijwel alle begerenswaardige opties.