Het heeft wat langer geduurd maar de Franse elektrische sportauto Exagon Furtive e-GT is nu klaar om in productie te gaan. Of om te vertrekken, vanuit stilstand binnen 3,5 seconden op de 100 km/u.

4 jaar geleden werd het concept gepresenteerd, deze week debuteert de productieversie van de Exagon Furtive e-GT op een bijeenkomst in Londen. Met de prestaties van een sportwagen, maar het uiterlijk is onmiskenbaar een Grand Tourer. Het Franse comfort in de cabine ontbreekt evenmin. Zo is het passagierscompartiment bijna geluidsdicht. 

In het midden van de auto zijn twee elektromotoren geplaatst, ontwikkeld door Siemens. Deze produceren gezamenlijk 402 pk, die tussen 5.000 en 10.000 tpm beschikbaar zijn. Het constante koppel van 516 Nm maakt een acceleratie van 0-100 km/u in slechts 3,5 seconden mogelijk. De topsnelheid is afgeregeld op 250 km/u. 

Exagon geeft hoog op van de batterijen. Na 3.000 keer opladen - zeg eens 10 jaar gebruik - zou nog steeds 80 procent van de accukracht bruikbaar zijn, voldoende voor nog eens een miljoen km rijplezier. Op een lading zou je circa 310 tot 360 km ver moeten geraken. Wie een groter bereik wil kan een range-extender bijbestellen.

Exagon Furtive e-GT

De monocoque (het zelfdragend chassis) van in honingraatvorm geweven koolstofvezel weegt slechts 124 kg. De body is uit hetzelfde materiaal opgebouwd. Behalve het lichte gewicht draagt ook de aerodynamische vormgeving bij aan de sportieve rij-eigenschappen. Zie bijvoorbeeld het 'double bubble' dak en de 'vin' opzij, naar de achterspoiler toe. 

De Furtive is achterwielaangedreven, voorzien van een 3-traps versnellingsbak en een automatisch vergrendelend differentieel. De auto wordt met de hand gebouwd, naar zeggen tegen 400.000 euro per stuk. Dan is er ook nog de mogelijkheid om de Furtive e-GT naar wens te personaliseren, inclusief de afstelling van de individuele onderdelen.