Mercedes-Benz SLS AMG 2013

Het principe van de elektrische turbo, waarmee Mercedes GP dit seizoen bijna alle Formule 1-wedstrijden wint, wordt door huistuner AMG ontwikkeld voor de straatauto's van Mercedes-Benz.

Mercedes is terug aan de top van de Formule 1. Tot op heden won het team op een na alle Grands Prix van dit seizoen. Mercedes' huistuner AMG heeft dan ook regelmatig ruggespraak met het F1-team om te zien welke succesvolle technieken bruikbaar zijn voor de productieauto's van Mercedes-Benz.

In een gesprek met het Australische tijdschrift Drive onthult Jochen Martin Schmid, hoofd Ontwikkeling Aandrijflijnen bij AMG, dat 'minimaal een technologie' in aanmerking komt: de elektrische turbo. Het geheim zit 'em in het ontbreken van het beruchte turbogat. 

Het principe

Reguliere turbocompressoren gebruiken uitlaatgassen om een turbine in werking te zetten, die op zijn beurt de gewenste turboboost creëert. Dat kan niet aan een stuk, aangezien de gassen niet constant aangevoerd worden. Bij het schakelen bijvoorbeeld valt de turbine enigszins stil. Mercedes-Benz GP heeft dit 'turbogat' geëlimineerd door toevoeging van een elektromotortje, dat ervoor zorgt dat de turbo altijd de maximale boost kan leveren.

Bijkomend voordeel is dat er minder brandstof verbruikt wordt: de benzinemotor wordt immers minder ingezet voor het genereren van kracht. Momenteel zijn turbochargers de meest efficiënte manier om het vermogen van benzineauto's te vergroten en tegelijkertijd het verbruik te verminderen. 

Het is echter niet zo dat de F1-techniek een op een naar de productiemodellen van Mercedes overgezet kan worden. De hoge toeren van een F1-auto zijn niet te vergelijken met de toerentallen van straatauto's. We moeten er dus nog even op wachten. Mercedes-Benz AMG is niet de enige partij die aan een elektrische turbo werkt. Ook de nieuwe Audi Q7 (verwacht in 2016) zou volgens de geruchten een e-turbo krijgen.