Eind dit jaar onthult Audi de nieuwe generatie Q7. De eerste specificaties van de plug-in hybride uitvoering zijn inmiddels bekend. De onlangs getoonde showcar RS5 TDI Concept belooft bovendien een andere interessante techniek: een elektrische bi-turbo. 

Op de autosalon van Parijs, begin oktober, verwachten we de première van de geheel nieuwe Audi Q7. De eerste specificaties zijn inmiddels bekend. Zo zullen chassismodificaties een gewichtsbesparing opleveren van niet minder dan 300 kg. De Q7 verschijnt met benzine-, diesel- en hybride aandrijving.

Laatstgenoemde wordt een stekkerhybride. Het tijdschrift Autovisie heeft achterhaald dat deze de naam Q7 3.0 V6 TDI e-tron plug-in hybrid krijgt. De elektromotor wordt niet aan een benzine- maar dieselmotor gekoppeld. De plug-in kan ook volledig elektrisch rijden, tot 50 km ver. In totaal zal de aandrijflijn 374 pk vermogen kunnen genereren en 700 Nm koppel. 

Rechts Audi RS5 TDI Concept

Mogelijk ook elektrische turbo

Het Australische magazine Drive sprak met Ulrich Weiss, hoofd van de afdeling Diesel Ontwikkeling bij Audi. Deze houdt nog een slag om de arm maar laat weten dat het heel goed mogelijk is dat de nieuwe 3,0 liter V6 TDI-motor in de Q7 zou beschikken over een elektrische bi-turbo. 

Een elektrische turbo doet het turbogat verdwijnen en kan zo in het hele toerengebied een boost leveren, zonder dat dit extra brandstof kost. Audi heeft daarmee al ervaring opgedaan in de R18 endurance raceauto die Le Mans reed.

De zescilinder met elektrische twin-turbo is onlangs getoond in de showauto RS5 TDI Concept ter gelegenheid van 25 jaar TDI-techniek. Daarin heeft de krachtbron 385 pk en 750 Nm. De conceptcar dient om te laten zien dat het dankzij een e-turbo goed mogelijk is om diesel toe te passen in performance modellen.