De nieuwe Volvo XC90, die volgende maand wordt onthuld, legt de lat op het gebied van veiligheid weer een stukje hoger. Volvo komt met twee veiligheidsprimeurs in het nieuwe model.

Volvo wil voorop blijven lopen op het gebied van veiligheid. Het merk heeft eerder al ambitieuze veiligheidsdoelstellingen uitgesproken en dus is Volvo zo’n beetje verplicht om met nieuwe vindingen te komen in het topmodel XC90. Die presenteert Volvo dan ook en ze dragen de namen Run-off road Protection en Auto Brake at intersections.

Run-off road Protection beschermt de inzittenden nadat de auto van de weg is geraakt, bijvoorbeeld door slecht weer of onoplettendheid van de bestuurder. De XC90 herkent wanneer de auto onbedoeld van de weg raakt en trekt dan de veiligheidsgordels aan voor zolang de auto in beweging is. Zo blijven de inzittenden beter op hun plaats zitten. Mocht de auto loskomen van de grond en weer neerkomen, dan zorgt een speciale absorptiestand in de zitting van de stoelen ervoor dat de klap voor het lichaam een derde minder hard is. Op die manier hoopt Volvo de kans op rugletsel te verminderen.

Omdat voorkomen beter is dan genezen is de XC90 uiteraard ook voorzien van systemen die helpen voorkomen dat de auto van de weg raakt. Een lijnoverschrijdingsassistent en een systeem dat waarschuwt voor vermoeidheid van de bestuurder zijn standaard aanwezig op de XC90.

De tweede primeur op veiligheidsgebied is Auto Brake at intersections. Oftewel: een systeem dat een dreigende aanrijding met een tegemoetkomende auto herkent en daarop anticipeert door automatisch te remmen.