Mercedes-Benz heeft meer informatie vrijgegeven over de nieuwe 4,0 liter V8-motor die in de GT komt te liggen. Het is de eerste motor met dry-sump smering turbo’s die tussen de cilinderbanken zijn gemonteerd.

De Mercedes-AMG GT die volgende maand wordt onthuld krijgt een nieuwe 4,0 liter benzinemotor met biturbotechniek. Mercedes-Benz heeft nu meer bekend gemaakt over de achtcilinder, die veel techniek deelt met de 2.0 turbomotor uit de Mercedes-Benz A 45 AMG.

De motor heeft een lichtgewicht constructie en weegt 209 kilogram. Omdat Mercedes-Benz dry-sump-smering toepast is een conventioneel oliecarter overbodig, waardoor de motor 55 mm lager gemonteerd kan worden. Dat heeft als voordeel dat de GT een nog lager zwaartepunt heeft. De motor is ook compact, omdat de turbo’s niet aan de buitenkant van de motor zijn gemonteerd maar tussen de cilinderbanken. ‘Hot inside V’, wordt deze techniek genoemd. De voordelen, naast een compactere motor, zijn een optimale respons van de turbo’s en een grotere efficiëntie.

Mercedes-Benz belooft dat de 4.0 V8 een ‘prachtig AMG V8-geluid’ maakt. Het uitlaatsysteem van de nieuwe GT helpt mee, dankzij volledig variabele kleppen is het uitlaatgeluid te regelen van zeer sportief naar comfortabel stil.

Het merk maakte eerder al bekend dat de V8 510 pk vermogen heeft. Het maximale koppel van 650 Nm komt bij 1.750 tpm vrij en is beschikbaar tot 4.750 tpm. De V8 produceert 128 pk per liter motorinhoud. Hij voldoet bovendien aan de Euro6-uitlaatgasnorm, die vanaf 2016 verplicht is voor alle nieuwe auto’s.