Ford en ketchupmerk Heinz werken samen om een composietmateriaal te ontwikkelen waarin tomatenvellen zijn verwerkt. Dit materiaal kan kunststof onderdelen in auto’s vervangen.

Ford en Heinz. Het lijkt een vreemde combinatie maar Ford werkt al jaren samen met diverse partners in de voedingsmiddelenindustrie om te onderzoeken of restproducten gebruikt kunnen worden als basis voor nieuwe composietmaterialen. Ketchupmerk Heinz denkt dat het mogelijk is om van tomatenvellen een sterk en licht materiaal te maken dat toegepast kan worden in auto’s.

De vellen blijven, samen met stelen en zaden, over nadat de tomaten tot ketchup zijn verwerkt. Deze restproducten worden nu weggegooid en dat is zonde. Ford denkt dat het composietmateriaal dat nu wordt ontwikkeld onder andere gebruikt kan worden voor steunklemmen en muntenbakjes.

Hoewel de ontwikkeling en het onderzoek nog in een zeer vroeg stadium zitten, zijn beide partijen positief over de mogelijkheden. Overigens gebruikt Ford nu ook al biologische (rest-)producten in zijn auto’s, zoals kokosnoot, sojaschuim en rijstvliezen.