De in 2005 geïntroduceerde Toyota Aygo was een schot in de roos. Met een laag gewicht, simpele techniek en een gunstige prijs was hij samen met zijn broertjes van Peugeot (107) en Citroën (C1) al snel een groot succes. Ruim 9 jaar verkocht het model tot het einde van zijn levenscyclus goed, zonder ingrijpende wijzigingen. Na de komst van diverse vernieuwde concurrenten in het populaire A-segment is het nu hoog tijd voor een volledig nieuwe Aygo. Ik maak de eerste kilometers in en rondom onze eigen hoofdstad.

De nieuwe Aygo heeft wat uiterlijk betreft nog maar weinig gemeen met zijn voorganger. De opvallende gekruiste diagonalen aan de voorzijde zorgen ervoor dat je de nieuwe stadsauto direct herkent. Het leuke is dat je veel met kleurencombinaties kunt spelen. Je kunt het ‘kruis’ namelijk in een contrasterende kleur bestellen. Dan krijg je bijvoorbeeld een witte koets en een rode ‘X’. Het bijzondere hiervan is, dat als je de kleurencombinatie zat bent, je bij de Toyota-dealer de inlegstukken in de neus, voorschermen en achterbumper kunt laten vervangen voor een andere kleur.

Het interieur is er flink op vooruit gegaan. Het heeft minder een ‘speelgoed-gehalte’ dan voorheen en daarnaast is er nu een geïntegreerd navigatiesysteem leverbaar. Dit systeem biedt een aantal leuke functies, zoals het afspelen van films en streamen vanaf je telefoon. De ruimte op de achterbank is marginaal groter, je kunt er iets beter zitten maar voor langere ritten is het nog steeds geen aanrader om hier plaats te nemen. Maar goed, dat is bij andere stadsauto’s ook het geval. De kofferbak is bruikbaarder geworden, maar ook die houdt nog steeds niet over.

Met de nieuwe Aygo koop je weer een zorgeloze auto, die je ‘voor weinig’ van A naar B brengt.

Oude bekende

Het motorenaanbod is lekker overzichtelijk, er is maar één variant leverbaar. Een doorontwikkeling van de 1.0 benzinemotor uit de vorige Aygo doet dienst in de nieuwe generatie. Het vermogen nam met slechts 1 pk toe tot 69 pk, maar stoot minder CO2 uit dan voorheen. Met slechts 88 g/km uitstoot geniet je als zakelijke rijder van 14 procent bijtelling. Optioneel kun je nog voor een automaatbak kiezen, maar deze valt door de hogere uitstoot buiten dit belastingvoordeel.

De kleine driecilinder voldoet in de Aygo, het blokje houdt van toeren maken. Onderin gebeurt er niet veel, zeker als je de airco aan hebt. Daarnaast laat de motor zich goed horen als je accelereert, dat doen de meeste concurrenten een stuk beter. Het onderstel is een verschil van dag en nacht met de vorige, de nieuwe Aygo is erg goed in balans voor zo’n compacte auto. Op slechte wegen wordt alles netjes weg gefilterd, zonder dat het onderstel te week is. De besturing is daarnaast een stuk lichter en directer, wat de meeste berijders als zeer prettig zullen ervaren in het stadsverkeer.

In alles beter

Met de nieuwe Aygo koop je weer een zorgeloze auto, die je ‘voor weinig’ van A naar B brengt. Het leuke aan Toyota’s kleinste is dat je ‘m nu ook meer kunt personaliseren. Samen met zijn broertjes uit Frankrijk zal hij weer een groot deel van de markt in handen gaan nemen. Dit keer met meer onderscheid, nog lagere kosten en meer binnenruimte.