Toyota heeft de Fuel Cell Sedan onthuld, de eerste waterstofauto van het merk. In 2015 komt hij naar Europa.

Toyota heeft zijn langverwachte waterstofauto gepresenteerd. De auto heet voorlopig Fuel Cell Sedan en komt in de zomer van 2015 naar Europa. Toyota gaat de sedan alleen voeren in landen waar de infrastructuur voor waterstofauto’s enigszins aanwezig is, dus grote kans dat de Fuel Cell Sedan naar Nederland komt.

Toyota heeft 20 jaar ontwikkeling in de auto zitten. Het merk startte in de jaren ’90 al met onderzoek en ontwikkeling en sinds 2002 worden waterstofauto’s in de praktijk getest in de V.S. en Japan, door geselecteerde bedrijven en overheden.

De Fuel Cell Sedan heeft dezelfde range als een benzineauto, bovendien duurt het tanken van waterstof net zo lang als van fossiele brandstof. De brandstofcel zorgt voor een chemische reactie tussen waterstof en zuurstof, waardoor er elektriciteit wordt opgewekt. Dat wordt gebruikt om de elektromotor te voeden. Precieze specificaties van de Fuel Cell Sedan geeft Toyota pas in een later stadium vrij.

Toyota is een pionier op gebied van waterstof. Op dit moment levert alleen Hyundai – slechts aan bedrijven en overheden – een waterstofauto in Nederland. Honda komt volgend jaar met een brandstofcelauto.

Met de introductie van een waterstofauto begint opnieuw het kip-ei-verhaal, er moet namelijk een netwerk van waterstofstations zijn om dit soort auto’s een kans te kunnen geven. Toyota Europe-president Karl Schlicht ziet het positief in: “Natuurlijk zijn er uitdagingen. In Europa zullen we daarom de Fuel Cell Sedan stap voor stap introduceren in geselecteerde markten. We zijn ervan overtuigd dat, naarmate de tijd verstrijkt, waterstof in Europa aan populariteit zal winnen.”