EuroNCAP heeft zes nieuwe modellen getest op botsveiligheid. Meest opvallende score is die van drie sterren voor de Renault Mégane. In 2008 haalde nagenoeg hetzelfde model nog glansrijk vijf sterren.

EuroNCAP toont in een nieuwe serie crashtests aan hoeveel strenger de eisen voor een score van de maximale 5 sterren zijn geworden. Een van de nu zes gecrashte auto’s is de Renault Mégane. Ondanks de facelift van begin dit jaar is de huidige Mégane in de basis hetzelfde model dat in 2008 nog de maximale score van 5 sterren haalde. Nu zijn er daar nog maar 3 van over.

De Mégane is vooral slachtoffer van de nieuwe eisen op het gebied van actieve veiligheidssystemen en voetgangersveiligheid. Met een score van 83 procent op het onderdeel inzittendenveiligheid doet de Mégane het bijna net zo goed als de gloednieuwe Volkswagen Sportsvan, die in deze botsproef 87 procent weet te scoren. De Renault heeft geen veiligheidsgordelindicator voor de zitplaatsen achterin en ontbeert ook andere moderne veiligheidssystemen.

De Golf Sportsvan doet wat er van hem verwacht wordt, namelijk een score van 5 sterren binnenhengelen. Op alle onderdelen scoort de Sportsvan goed, hoewel de voetgangersveiligheid nog wel iets beter kan. Ook de Ford Tourneo Courier doet het keurig, die haalt vier sterren. Hij scoort op de onderdelen inzittendenbescherming en bescherming van kinderen allebei 84 procent. De voetgangersveiligheid is zelfs het best van alle nu geteste auto's, met 74 procent van de punten.

De andere drie geteste auto zijn (nog) niet in Nederland leverbaar. De Peugeot 301 en Citroën C-Elysee zijn ontwikkeld voor Oost-Europa en opkomende markten en scoren beide 3 sterren. De MG3 komt, als alle plannen doorgaan, op termijn wel naar Nederland. Deze Chinees-Britse auto komt niet verder dan drie sterren. Op alle onderdelen scoort de compacte hatchback matig tot voldoende.