Ford is er best wel een beetje trots op: de Focus is de best verkochte auto ter wereld. Op de autosalon van Genève staat de vernieuwde versie.

Ford heeft de Focus een facelift gegeven, eentje die niet te ontgaan is. Het merk presenteert het vernieuwde model op de autosalon van Genève. De woordvoerder van het merk vertelt ons wat er allemaal gewijzigd is: “Hij is beschaafder, er zijn minder lijnen en de achterlichten van hatchback zijn kleiner geworden. Ook het interieur is rustiger geworden doordat er minder knoppen zijn.” De uitstraling van de Focus is inderdaad wat chiquer en rustiger geworden.

Ford geeft hoog op zijn vernieuwde spraakbesturing in de Focus. Als je zegt ‘ik heb honger’ dan krijg je een lijst van restaurants in de omgeving en kan je op een ‘natuurlijke manier, net als in een gesprek met een persoon’ de route naar het restaurant op je scherm krijgen en kan de auto zelfs bellen naar het restaurant om een reservering te maken. Volgens de woordvoerder ‘werkt het echt’, dus we hebben beloofd het systeem later uitgebreid aan de tand te voelen om te zien of dat ook echt zo is.

We vragen ook nog even of er nog een nieuwe uitvoering met 14 procent bijtelling in het vat zit: “Het is helaas niet zo eenvoudig om een paar gram CO2 eraf te homologeren, ik heb geen signalen ontvangen dat er een nieuwe, zuiniger dieselversie aan zit te komen. Toch is de Focus zakelijk interessant, de nieuwe 1.0 EcoBoost Editions zijn voor bedrijven veel voordeliger om in het wagenpark te hebben dan de 1.6 TDCi-versie die 14 procent bijtelling had vorig jaar.”