Volkswagen Golf GTE Plug-in Hybrid

De Volkswagen Groep heeft bekend gemaakt dat er in de toekomst meer hybrides en zuinige modellen op de markt komen. Ook moet de levenscyclus van modellen korter worden.

Volkswagen wil in 2018 de meest toonaangevende autofabrikant in ecologisch opzicht zijn. Het merk heeft de afgelopen jaren fors geïnvesteerd in schone technieken, met als resultaat modellen als de Golf GTE, de XL1, de Audi e-tron en g-tron en de Porsche Panamera Plug-in Hybrid. Daar blijft het niet bij, Volkswagen gaat in de toekomst nog meer inzetten op hybrides, plug-in hybrides, aardgasmodellen en zuinige uitvoeringen van brandstofauto’s.

Concreet betekent dat op de korte termijn Ultra-versies van de Audi A8 en Q7 en een plug-in hybrid-uitvoering van de nieuwe Passat, die later dit jaar wordt onthuld. De Passat Plug-in Hybrid zou nog wel eens zeer interessant voor Nederland kunnen worden, omdat de CO2-uitstoot waarschijnlijk onder de 50 g/km blijft en dus goed is voor slechts 7 procent bijtelling. Volkswagen kan dankzij de nieuwe modulaire platforms en componenten in theorie meer dan veertig modellen van al zijn merken redelijk eenvoudig elektrificeren.

Kortere levenscyclus

Een ander speerpunt van Volkswagen in de komende jaren is het terugbrengen van de levenscyclus van modellen. Die ligt nu op 7 tot 8 jaar. Volkswagen heeft het Future Tracks-programma in het leven geroepen, waarmee het concern ‘sneller en flexibeler’ kan reageren op ontwikkelingen in de markt. De filosofie daarachter is dat Volkswagen, en ook Audi, Seat en Skoda, sneller met de juiste modellen kunnen komen. Een auto die 8 jaar geleden bedacht is, hoeft niet nu nog interessant te zijn voor autokopers.