Jeep. Dat is toch dat merk van de Wrangler? Van die grote, vierkante terreinwagens met benzine- slurpende zescilinders? Klopt, maar met de nieuwe Cherokee betreedt Jeep nieuwe paden. Geasfalteerde paden, welteverstaan. In hoeverre laten het gestroomlijnde ontwerp, de kleinste dieselmotor ooit in een Jeep en een in Europa ontwikkeld onderstel nog ruimte over voor de échte Jeep-genen? In en rondom Amsterdam doe ik een eerste rij-indruk op om dat uit te zoeken.

Ja, dat is even wennen. Geen hoekige lijnen en ronde koplampen, maar een gestroomlijnde koets met gemeen kijkende led-strips en hooggeplaatste achterlichten. De bekende Jeep-grille met zeven sleuven mocht blijven, het merk heeft goed begrepen dat niet álles moet veranderen. Het interieur is bekende kost voor Jeep-rijders. De grove vormgeving van dashboard en knoppen en de gebruikte materialen passen niet helemaal bij een SUV van 50.000 euro.

Prettig hoog

De brede stoelen bieden een goede ondersteuning in je rug en het stuurwiel heeft een prettig dikke rand. Een goede zitpositie, waarbij je wel prettig hoog zit maar niet ‘op de bok’, heb je snel gevonden. Achterin is er dankzij de verschuifbare achterbank genoeg ruimte voor je benen en ondanks het panoramadak in de test-Cherokee is er voor passagiers met een bovengemiddelde lichaamslengte voldoende hoofdruimte. De grootte van de bagageruimte is niet enorm, maar dankzij de verschuifbare bank variabel. Het knullige afdekzeiltje valt in de categorie ‘een beetje jammer’.

Ik durf de stelling wel aan dat de nieuwe Cherokee de best sturende Jeep ooit is.

De nieuwe Cherokee is vanaf half april leverbaar met drie motoren, twee diesels (140 en 170 pk) en een 3.2 V6 benzinemotor (272 pk). Voor deze rij-indruk ga ik op pad met de instapmotor, de 140 pk sterke 2.0 MultiJet dieselmotor. Het is een prettig blok dat beschaafd zijn werk doet, maar je moet ‘m wel een beetje aansporen om de Cherokee vlot vooruit te laten bewegen. De motor heeft ook wel wat last van een turbogat en daarom is de dieselversie met 170 pk (standaard met negentraps automaat) waarschijnlijk de comfortabelere keuze. Het – niet helemaal representatieve - brandstofverbruik ligt zo rond de 1 op 12,5. De dieselmotor is gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak, die prettig zwaar maar soms ook een beetje stroef schakelt. Dat laatste kan komen door de nog maagdelijke kilometerstand van de testauto.

Prettig onderweg

Ik durf de stelling wel aan dat de nieuwe Cherokee de best sturende Jeep ooit is. Het is een fijne auto om in onderweg te zijn. De besturing is prettig bekrachtigd, lekker zwaar. Dat wil niet zeggen dat de Cherokee messcherp stuurt, maar wel consistent. Mede dankzij de vierwielaandrijving voelt de Jeep stabiel aan in bochten en ligt onderstuur heel ver weg. De vering is comfortabel en de demping vrij stevig – vooral achter – maar niet storend hard. De terreincapaciteiten heb ik in de Amsterdamse stadsjungle niet uit kunnen proberen, maar voor de off-road-liefhebbers is het goed om te weten dat Jeep de daarvoor ontwikkelde Trailhawk-uitvoering aanbiedt.

De nieuwe Cherokee is er vanaf 44.990 euro en zit qua prijs enkele duizenden euro’s onder die van bijvoorbeeld de Audi Q5 en Mercedes-Benz GLK. De nieuwe Cherokee is meer dan die auto’s onderscheidend. Hij is in veel opzichten radicaal anders dan andere Jeeps, maar hij verloochent zijn afkomst nooit. ‘Het nieuwe Jeep’ is wat mij betreft dan ook een flinke stap vooruit. Nu dat interieur nog.

Met dank aan Auto Halan Amsterdam.