Toyota Aygo 2014

De zuinige, nieuwe 1.0-motor zal in de nieuwe Toyota Aygo liggen zodra deze in de showroom verschijnt. Als het mogelijk is wil het Japanse merk ook een hybride uitvoering introduceren.

Half juli staat de nieuwe generatie Toyota Aygo in de showroom. De hip uitziende nieuwe Aygo wordt voorzien van de vernieuwde driecilinder 1,0 liter benzinemotor die het merk vorige maand officieel introduceerde. Die krachtbron is een stuk efficiënter

Enkele Britse tijdschriften melden dat hierdoor het gemiddelde brandstofverbruik daalt naar circa 4,1 l/100 km, ofwel 1 op 24,4. De CO2-uitstoot zal ongeveer uitkomen op 95 g/km. Die uitstoot is overigens teveel om in ons land in aanmerking te komen voor 14 procent bijtelling. 

Daarvoor is het wachten op de hybride Aygo. Die staat zeker op de verlanglijst, zo zegt Didier Leroy (voorzitter Toyota Motor Europe) in het Duitse magazine Auto Motor und Sport. Voorlopig is een hybride aandrijflijn nog te duur voor een autootje van rond de 10.000 euro, zo zegt de topman. "Echter: met de eerste generatie Yaris hadden we ook niet gedacht dat een hybride in deze klasse kosteneffectief kon zijn. En geloof me: op de Yaris Hybrid maken we geen verliezen."

Inmiddels is eenderde van alle Yarissen die van de band loopt een hybride, zo zegt Leroy. "Met de Auris ligt dat op 40 procent, op de combi-variant Touring Sports een uitstekende 60 procent." Om ook met de Aygo zulke cijfers te kunnen bereiken heeft Toyota ingezet op nog grotere verkoopaantallen dan bij de eerste generatie. Vandaar het onderscheidende uiterlijk, zo verklaart de voorzitter. Ook biedt Toyota straks een groot aantal individualiseringsopties.