Zes nieuwe auto’s zijn door EuroNCAP getest op botsveiligheid. Vier auto’s, de BMW 2 Serie Active Tourer, Nissan Pulsar, Skoda Fabia en Tesla Model S, halen de maximale score van 5 sterren.

Het is weer tijd voor nieuwe botsproefresultaten. Dit keer zette crashtestorganisatie EuroNCAP de BMW 2 serie, Nissan Pulsar, Renault Mégane, Skoda Fabia, Suzuki Celerio en Tesla Model S tegen de muur. Op de Suzuki en Renault na haalden alle auto’s de maximale score van vijf sterren.

De Mégane ging in de herkansing, nadat eerder dit jaar de score op 3 sterren uitkwam. De Renault scoort nu vier sterren en dat is netjes. Het laat zien dat de crashtesteisen in de afgelopen jaren flink zijn aangescherpt, want nagenoeg hetzelfde model haalde in 2008 nog vijf sterren. Renault heeft de gordelverklikker aangepast aan de eisen die EuroNCAP nu stelt en dat is genoeg om een ster meer te scoren.

De BMW 2 Serie Active Tourer, Nissan Pulsar, Skoda Fabia en Tesla Model S komen allemaal tot vijf sterren en voldoen daarmee aan de verwachten. De Model S toont opnieuw aan dat elektrische auto's niet onveiliger zijn dan brandstofauto’s.

Van de vier modellen scoren de Nissan en BMW het hoogst op het onderdeel inzittendenveiligheid: 84 procent. Bij de 2 Serie is de kinderveiligheid het best voor elkaar van alle geteste auto's, maar voetgangers komen er ondanks de actieve motorkap het slechtst vanaf van alle geteste auto’s.

Het zwarte schaap van de test is de Suzuki Celerio, de opvolger van de Alto. Hij scoort drie sterren maar daar moeten we een kanttekening bij maken. De geteste auto had namelijk vier airbags, maar de Celerio gaat in Nederland met minimaal zes airbags geleverd worden. Daarmee zal de score van 60 procent op het onderdeel inzittendenveiligheid iets hoger uitvallen.

Bekijk alle scores en details van de nieuws crashtests op de website van EuroNCAP.