Audi toont met de A7 Sportback h-tron Quattro dat het merk klaar is voor waterstof. Nu de infrastructuur nog.

Audi onthult op de autoshow van Los Angeles de A7 Sportback h-tron. Dit studiemodel heeft een brandstofcel aan boord die waterstof en zuurstof omzet in elektriciteit. Daarmee haalt de A7 een actieradius van meer dan 500 kilometer. Een extra batterij, die is op te laden aan het stopcontact of via energieterugwinning, telt er nog eens 50 kilometer extra bereik bij op. Waterstof is net als gewone brandstof in een paar minuten te tanken.

De A7 h-tron heeft vier waterstoftanks, die over de bodem zijn verdeeld. De aandrijflijn bestaat uit twee elektromotoren, een voor en een achter waardoor de auto vierwielaandrijving heeft. Er is geen mechanische verbindingen tussen de voor- en achteras zoals bij een normaal Quattro-model, maar de krachten worden elektronisch herverdeeld in geval van gripverlies.

De A7 Sportback h-tron heeft een vermogen van 170 kW, oftewel 231 pk. De twee motoren leveren allebei evenveel power. Accelereren van 0 naar 100 km/u doet de waterstof-Audi in 7,9 seconden, de topsnelheid is begrensd op 180 km/u. De h-tron verbruikt 1 kilogram waterstof per 100 kilometer.  

Audi zegt dat A7 Sportback h-tron klaar is om in productie te gaan. “Het h-tron studiemodel onderstreept hoe ver we zijn op het gebied van brandstofceltechnologie. Zo ver zelfs, dat we het productieproces kunnen starten wanneer de markt en infrastructuur daar klaar voor zijn,” aldus Ulrich Hackenberg van de raad van bestuur van Audi.