Honda heeft de Europese versie van de vernieuwde CR-V onthuld. Belangrijk nieuws is er op dieselgebied, de oude 2.2 wordt vervangen door een nieuwe 1.6 i-DTEC-motor.

Honda heeft de vernieuwde CR-V voor Europa officieel gepresenteerd. De afgelopen week kwamen er al foto’s van de gefacelifte CR-V voorbij in verschillende media, maar dat was de versie voor de Amerikaanse markt. De auto zoals je hem hier ziet komt naar Europa.

Honda is bij de facelift subtiel maar doeltreffend te werk gegaan. De CR-V ziet er met zijn nieuwe koplampen, bumpers en grille weer wat moderner uit. Het belangrijkste nieuws schuilt echter onder de motorkap. Daar vervangt Honda namelijk de 2.2 dieselmotor voor een nieuwe 1.6 i-DTEC. De voordelen laten zich raden: een lager verbruik en dus een lagere CO2-uitstoot, die in Nederland weer leidt tot een lagere prijs. Het nieuwe blok kennen we al uit de CR-V, maar heeft nu meer vermogen gekregen. Geen 120, maar 160 pk produceert de dieselmotor in de vernieuwde SUV - de versie met 120 pk blijft ook leverbaar. Het koppel is verhoogd naar 350 Nm, terwijl de CO2-uitstoot slechts 130 g/km is. Dat is 11 procent beter dan bij de oude 2.2.

Het tweede belangrijke technische nieuwtje is de komst van een nieuwe negentraps automatische versnellingsbak. De vernieuwde CR-V komt begin 2015 op de markt, prijzen zijn nog niet bekend.

Meer motorennieuws

Honda kondigt tegelijk met de vernieuwde CR-V twee nieuwe motoren aan. De 1.3 en 1.5 V-i-VTEC komen namelijk in respectievelijk de nieuwe Jazz en HR-V te liggen. Van die twee auto’s laat Honda morgen op de autosalon van Parijs nagenoeg productieklare concept cars zien.