De eerste ontmoeting met de nieuwe Skoda Fabia en Fabia Combi voelt vertrouwd. De auto is nieuw, maar niet echt anders.

Skoda pakt op de autosalon van Parijs uit met de nieuwe Fabia en Fabia Combi. Beide modellen beleven hun werelddebuut op de Parijse showvloer. We maken van de gelegenheid gebruik om Skoda’s claim, ‘de ruimste auto in zijn segment’, op waarheid te checken. De nieuwe Fabia is inderdaad ruim, achterin kun je ook als volwassene nog goed zitten, maar de auto is niet aanmerkelijk ruimer dan andere modellen in dit segment. Dat kan ook bijna niet, de buitenmaten zijn namelijk segmentconform. Wel is door de hoge daklijn de hoofdruimte bovengemiddeld.

Verder voelt de nieuwe Fabia vertrouwd. Een snufje Octavia en wat Volkswagen-invloeden maken van de compacte Skoda een degelijk aanvoelende auto. Het merk maakt in Parijs ook de prijzen bekend. De hatchback kost minimaal 12.990 euro, voor de versie met 60 pk 1.0 benzinemotor. De meerprijs van de Combi is 900 euro, maar die wordt niet met de zwakste motor geleverd en start daarom bij 14.590 euro. Lekker scherp dus en dat is belangrijk, want 75 procent van de Fabia-klanten is een particuliere koper.

Voor de zakelijke klanten komt er wel interessant nieuws aan. De Greenline-uitvoering valt in de 14 procent bijtellingscategorie, zowel de hatchback als de Combi. In de tweede helft van 2015 komt deze versie op de markt, de overige uitvoeringen verschijnen in januari en februari al bij de dealers. Voorafgaand daaraan is het voor klanten wel al mogelijk om een proefrit te maken.