Citroën C4 Cactus 2L Airflow met Hybrid Air-techniek

Peugeot en Citroën zijn op zoek naar partners om de Hybrid Air-techniek verder te ontwikkelen. Dat betekent dat straks meer merken deze bijzondere techniek gaan gebruiken.

Peugeot en Citroën maken op autoshows al een aantal jaar de sier met veelbelovende nieuwe techniek: Hybrid Air. Het doel is 30 procent minder brandstofverbruik door gebruik van een hydraulische motor die werkt op perslucht. Een voordeel van deze techniek is dat er geen gebruik gemaak hoeft te worden gemaakt van dure en zware accu’s. Ondanks dat zoekt Franse moederbedrijf van Peugeot en Citroën zoekt nu naar partners, omdat de ontwikkeling te duur is.

Hoewel de Franse overheid voor een deel heeft bijdragen aan de ontwikkelingskosten, moet de techniek nu uitgerold worden. Ontwikkelchef Gilles le Borgne zegt tegen tijdschrift Autocar dat Hybrid Air klaar is voor de laatste ontwikkelingsfase, maar dat nu het moment gekomen is voor andere partijen om in te stappen.

Het uitrollen van de techniek is kostbaar, omdat er veel onderdelen worden gebruikt die nu nog in geen enkele auto worden toegepast. Je moet dan denken aan persluchttanks, een hydraulische motor en een speciale versnellingsbak. Om Hybrid Air rendabel te maken moeten er minimaal 500.000 auto’s geproduceerd worden en daarom is een andere autofabrikant van harte welkom om in te stappen.